Kan er nog een hond bij ?

Ik heb momenteel 2 jack russels en 2 spaanse windhonden (galgos) in huis, dus in totaal 4.(teven)
De jack russels zijn beide al van de geboorte bij ons,
de ene is nu 11 jaar en de ander 4.
De 2 windhonden zijn er pas een 3-tal maand,
dit was enorm wennen voor de kleine hondjes.
Nu zitten we eigenlijk met een heel dominante hond in huis ,dus 1 van de windhonden, staat heel hoog in de rang.
We zouden eigenlijk willen beginnen om een opvanggezin te worden voor gedumpte/mishandelde windhonden,
deze blijven dus tijdelijk bij ons, tot ze hun definitieve huisje hebben gevonden.
Ik vraag me alleen af of die dominante hond dat wel zou accepteren ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge, neem aan dat je een heel groot huis hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het van belang of de dominante hond het accepteert? Jullie staan als mensen toch het hoogste in rang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond mag helemaal geen dominant gedrag vertonen - althans, als roedelleiders zouden jullie dat nooit mogen accepteren. Als die basiskennis niet in orde is, kun je beter niet aan serieuze hondenopvang beginnen.
Aan een pup die ZO snel ZO hoog in rang staat, heb je je handen vermoedelijk al meer dan vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tss!

Antwoorden (3)

Kan er nog een hond bij?

Ik denk het niet.

Jij laat nu al toe dat een van de honden dominant is.
Dat kan niet goed gaan.
Jij bent de baas van de roedel en als dat niet zo is,
krijg je problemen.
Je had nu al aanpassingsproblemen met de kleine honden, dan blijf je dus houden, op deze manier.

Bovendien gaat het er niet om of een hond dat accepteert.
Wat is je omgeving?
Wat vinden de buren?
Kun je dat allemaal betalen?
Heb je een opleiding.

Ik denk dat je Belgisch bent?

Er komt zeker heel wat bij kijken. In het koninklijk besluit daaromtrent vind je al een aantal vereisten.

http://home.scarlet.be/~ds964938/wetgeving/wet009.html
Maar je moet ook serieus rekening houden met de ruimtelijke ordening bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Nooit accepteren een hond de baas in is over andere honden in huis.
Als je eigen roedel al zo rammelt, zou ik eerst rust in de tent adviseren.
Daarna moet je eens goed gaan bedenken waarom je er eigenlijk een hond bij wilt. Sommige mensen sparen honden/katten. Als de nieuweling dan gewend is, moet er opnieuw een hond/kat bij.
Ik zeg niet dat dat voor jou zo is, maar er is een valkuil waar je zeer gemakkelijk invalt.

En als je zeker weet dat dit een gezonde ontwikkeling is, kan je het lijstje van Momopoyolo nalopen.
Ik wens je wijsheid.
Ivana
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen, als ik jou was!
Ik had dezelfde situatie, en heb er wél één bij genomen, met gevolg dat ik nu 2 honden heb die elkaar bij de minste aanleiding in de haren vliegen, en ikzelf inmiddels een 'zenuwenlijder' ben, van al dat vechten!!