Mijn kat is soms een tijd beduusd en kortademig na overgeven, wat kan dit zijn?

De dierenarts heeft het over epilepsie of bronchitus maar kan me in beide niet geheel vinden.
Meestal geeft de kat over of probeert over te geven. Vervolgens blijft hij ong 15m beduusd voor zich uit staren en zit of ligt dan ook vreemd. Hij is kortademig, soms met slijm uit de mond en een enkele keer laat hij een drol achter.
Persoonlijk denk ik dat er een haalbal opspeelt want 9 van de 10x geeft hij eerst over wat ik bij epilepsie of bronchitus vreemd vind. Wij mensen zijn na overgeven ook niet direct op ons best. Iemand enig idee?

5 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
5 jaar geleden
Kan het zijn dat je het proberen over te geven verward met hoesten? Zijn deze problemen begonnen met een jaar of 2? Ik denk niet aan een haarbal, en ook niet aan epilepsie. Persoonlijk zou ik een second opinion gaan halen bij een goede gespecialiseerde kliniek.
loginabcde
5 jaar geleden
@rieneke hij is nu 7 en heeft het mss 3 max 4 jaar. Hij geeft vaak daadwerkelijk over, soms spontaan maar ook weleens als hij een stukje plant heeft gegeten dat daarna dwars zit. Afgelopen jaar heeft hij het hoogstens 3x gehad (wat ik gezien heb). Waar denk jij aan?
Rieneke1
5 jaar geleden
Ik begrijp dat het onbevredigend is maar ik ben geen dierenarts, dus ik kan wel gaan gissen maar dat schiet niet op. Wel denk ik dat gezien de kortademigheid, het een tijdje afwezig zijn, het zich ontlasten, verder onderzoek zeker geboden is. Is hij verder wel energiek (op z'n tijd uiteraard, het blijft een kat :) )?
loginabcde
5 jaar geleden
Ja hoor na 15m is hij aan het eten en sloft hij weer voorbij. Ik merk eigenlijk na een half uur niks bijzonders meer. In mei had hij een stuk plant gegeten en kort erna kwam het eruit en deed hij ook zo beduusd en kort ademig. De kortademigheid kan geen gevolg zijn van de braakreflex?
Rieneke1
5 jaar geleden
Nee, ik heb heel veel katten gehad maar nog nooit afwezigheid en kortademigheid opgemerkt na het braken. Dit valt niet binnen normaal gedrag, vandaar dat ik toch eens verder zou laten kijken bij een goede kliniek. Zou leuk zijn als je de bevindingen nog even laat weten. Slijmen, overgeven en gras eten wijst op extreme misselijkheid en maagklachten, maar de overige symptomen kan ik niet duiden. Mogelijk spelen er twee problemen naast elkaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maak een filmpje van je kat als hij weer eens zo'n "aanval" heeft. Dan kan je precies aan de dierenarts laten zien wat er gebeurt.
Dat kan helpen om de juiste diagnose te stellen.

Antwoorden (1)

ik heb ooit een kat gehad en hij had dit ook dus ik denk dat het niets ergs is.