Wat is de beste manier om een kitten van bijna 10 weken af te leren aan meubels krabben? Natuurlijk zonder pijn te doen.

Het is mijn eerste kitten en ik wil haar opvoeden tot een lieve, aanhankelijke poes. Het is van nature een heel lief poesje, maar als ze speelt krabt ze nogal aan de meubels of aan mijn handen (natuurlijk omdat ze nog zo jong is). Ik wil haar dat afleren maar hoe? Wij hebben een krabpaal en vele speeltjes voor haar maar ze is die snel beu en zoekt dan iets anders om te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Als je kitten tussen de 8 en 16 weken contact heeft gehad met andere katten of nog in die leeftijd is, kun je er het beste aan andere kitten bij nemen. Katten zijn namelijk sociale dieren. En zo kunnen de kittens elkaar ook bezighouden.
Krabben (aan dingen) kun je niet afleren, dat is namelijk een natuurlijke behoefte. Als je voldoende krabgelegenheid biedt, én op de plaatsen waar katten van nature krabben (bij de in- en doorgangen in het huis en bij slaapplaatsen), zal je kitten daar gaan krabben. Ze moet uitgestrekt kunnen krabben, let daar goed op bij het bevestigen van krabplankjes.
Aan je handen krabben kun je voorkomen door ervoor te zorgen dat ze niet met je handen speelt; geen fysiek contact gebruiken tijdens het spelen maar bijvoorbeeld kattenhengels. Als ze toch krabt, niets zeggen, niets doen, je hand stilhouden en niet reageren. Vooral veel met haar spelen. Spelen is nepjagen en een kat moet kunnen jagen.
Verdiep je vooral in kattengedrag, dan wordt je kat alleen maar leuker en interessanter. Meer informatie vind je in mijn boek Kleine kattengids, uitgegeven bij Terra Lannoo, 12,50. Daar vind je alleen katvriendelijke informatie in (en daar hoort de plantenspuit gebruiken uitdrukkelijk niet bij!!), gebaseerd op natuurlijk gedrag en natuurlijke behoeften.

Veel succes!

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De klassieke plantenspuit. Spuit haar nat, als ze stoute dingen doet. Dan is het snel afgelopen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht..........plantenspuit. En ik maar denken dat die dingen voor de planten waren.
Ik heb mijn eerste kitten altijd de nagels geknipt, jong beginnen dan went het wel. Wel opletten dat je alleen het uiterste puntje eraf knipt. Elke 2 maande de voorpoten bijhouden, achterpoten niet zo vaak nodig.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plantenspuit,of een beetje peper bij de plekken waar ze aan zit strooien .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOOIT PEPER STROOIEN
daar kan je het reukorgaan van het katje mee beschadigen
-1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wist dat katten vele malen beter ruiken dan mensen, dan laat je het wel uit je hoofd om peper te gaan strooien. En die plantenspuit.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klein beetje peper dat verspreid de geur voldoende om het katje op afstand te houden en er zal hem/haar echt niks gebeuren geloof me maar want ik heb zelf 2 poezen en 1 kater.
en wat met die plantenspuit........
ik heb het mijn katten afgeleerd door zodra ze aan de meubels ging hangen het beestje oppakken en aan haar eigen krabpaal zetten de voorpootjes vastpakken en die bewegingen op haar krabpaal maken
zo komt snel de geur erin en blijft ze van de meubels af

Toegevoegd na 7 minuten:
als ze aan je handen krabt of bijt even met je vingers knippen ze schrikken ervan het lijd ze af en zo leer je het je katten af ..nooit slaan of met een krant meppen je kat krijgt er echt een trauma van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, beste methode!
Kimath
13 jaar geleden
ook een plusje van mij, goede methode en duidelijke uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste methode :)
De krabpaal is super veel katten kunnen daar goed mee overweg.
Mijn moeder had een kat die daar niks van wilde weten en toen hebben we een goedkope deurmat gekocht waar ze zich prima in kon vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keer op keer weghalen van de verboden plek, en haar neerzetten op een plek waar het wel kan en mag.
de aanhouder wint, op een gegeven moment rolt het kwartje door.
wat betreft de handen: die zijn om te aaien, niet om mee te spelen.
verstar, negeer het katje, en trek je hand terug.
ook hier is geduld een schone zaak :)
speel verder actief met je kitten, met hengeltjes bijvoorbeeld.
de aanwezigheid van speeltjes is niet genoeg.
Rieneke1
13 jaar geleden
Als je het katje met de plantenspuit opvoed zou dit jullie relatie kunnen beschadigen.
Je wilt immers niet dat je kat schichtig word om jou heen, ze snapt namelijk niet wat ze verkeerd doet en welk gedrag WEL gewenst is.

Als je haar zoals in bovenstaand antwoord met de krab paal beschrijving van Marion opvoed dan leert je katje direct waar ze WEL mag krabben. Dit is nog belangrijker dan dat je haar leert waar dit niet mag. Als ze weet waar ze mag krabben zal ze vanzelf minder tot niet meer aan de meubels krabben.

De reden dat ik hier een apart antwoord van maak is omdat ik graag extra uitleg wou geven en deze link wou doorsturen!
Dit kan namelijk ook een goede oplossing zijn:

Voor de hoeken: http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabpaal_krabmeubels/krabplanken_sisalspeelgoed/krabplanken/66065

voor rechte stukken: http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabpaal_krabmeubels/krabplanken_sisalspeelgoed/krabplanken/27328

Er zijn meer soorten en varianten te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plantenspuit met water.
Werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tip van de plantenspuit zou ik absoluut niet doen... Dit kan namelijk eerder negatief uitpakken dan positief... Het gaat om vertrouwen, zeker bij een kitten en door een kitten nat te spuiten kan het bang van je worden en trauma;s ontwikkelen...

Bij een kitten kun je het het beste spelenderwijs aanpakken, als ze aan de meubels krabt het beestje oppakken, naar de eigen krabpaal, ga er zelf met je nagels overheen zodat het kitten het geluid van het krabben hoort en snapt wat de bedoeling is, tijdens het krabben zoveel mogelijk gekke belonende stemmetjes (hoog) en aaien... Zo leert het kitten dat krabben aan de krabpaal iets heel goeds is... Maak er een spel van, zo leert een kitten het gemakkelijkst, spelenderwijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik met je eens, maar het is ook echt niet fout om een dier te leren dat bepaald gedrag leidt tot onprettige ervaringen. Het is geen straffen en het zou het mooist zijn als je dat zou kunnen doen zonder dat je kitten weet dat jij de bestuurder van die plantenspuit bent.
Ik heb een paar jaar geleidehonden getraind en daar deed ik dat ook zo mee in vergelijkbare situaties.
Wat is de reden dat het kitten zo jong bij jou is gekomen? En zonder broertje of zusje? Jouw kitten bevindt zich in de tweede sociale fase waarin het spelgedrag op zijn top is. In deze periode leert hij van zijn moeder en netsgenoten wat wel en niet mag. Het is dus niet gek dat ze aan jouw handen gaat krabben. Dit is ook de taak van de moeder en nestgenoten en kunnen mensen niet op zich nemen. Het was beter geweest om het kitten tot minimaal 16 weken bij de moeder te laten en daarna samen met een broertje of zusje te adopteren. Katten zijn sociale dieren en ik vind het erg sneu voor jouw katje dat ze zonder soortgenoten en zonder moeder moet opgroeien. In mensenjaren is deze kitten namelijk nog een baby.

Wat voor soort krabpaal heb je en waar staat deze? Sommige katten krabben liever op de grond; in dat geval is een krabmat beter. Ook is het aan te raden om meerdere krabplekken te maken. Zet anders eens een krabpaal naast het bankstel.

Als je nog een broertje of zusje zou kunnen adopteren, raad ik je aan dit te doen. Je doet er je kat een groot plezier mee en je voorkomt al voor een groot deel dat er gedragsproblemen gaan onstaan.

Heb je jezelf ook ingelezen voordat je de kat kocht? Ik kan je de Kleine Kattengids aanraden. 100% diervriendelijke tips en adviezen.

Succes met je katje en ik hoop dat je mijn adviezen wilt opvolgen.,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom we Nina (zo heet ons kitten) zo vroeg bij ons hebben is dat haar mama gestorven is een dag nadat Nina zeven weken geworden is. Wij hadden ook liever gehad dat ze nog een paar weken langer bij haar mama kon blijven, maar dat is anders afgelopen. Wij hebben zeker nog kattenboeken geraadpleegd, maar daar stond niet in hoe je een kitten slechte manieren kon afleren. Daarom stelde ik hier de vraag, en ik heb al zeer goede raad gekregen die probeer ik nu toe te passen. Wat bij haar het beste werkt is: als ze krabt of bijt haar op de grond zetten zonder iets te zeggen en haar eventjes te negeren. Als dat niet werkt probeer ik haar af te leiden met een speeltje, en dat helpt ook. Nina heeft een krabpaal met 3 elastieke koordjes aan en aan het uiteinde een pluizig bolletje waar ze met haar voetjes tegen kan slaan. En bovenop de krabpaal is een plateautje waar ze ook nog op kan staan. De krabpaal staat vlakbij ons bankstel, dus die staat al goed, maar zo'n krabmat is wel een heel goed idee, dus bedankt voor de goeie tip. En voor de rest krijgt ze veel liefde en aandacht dat ze zo hard nodig heeft. Ik wil je ook nog bedanken voor je goede raad, die gaan we zeker gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach wat sneu dat haar moeder is overleden. Waren er nog wel broertjes en zusjes? Als die er niet zijn, kan je ook nog overwegen om een kitten uit een ander nest te adopteren. Let er wel op dat de krabpaal groot genoeg is. Als ze straks uitgegroeid is moet de krabpaal zo groot zijn dat ze zicht helemaal kan uitrekken tegen de paal aan. Meerdere krabplekken zijn er ook erg belangrijk. Met name op plaatsen waar je niet wilt dat ze krabben en bij doorgangen. Dus bijvoorbeeld bij een deur.