wie weer waar kippen een hekel aan hebben,zodat ze de eitjes netjes in de nesten liggen, en niet op de grond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (11)

Ik zou het omdraaien: Waar houden kippen van. Ik weet niet of het echt werkt, maar ik heb begrepen dat kippen wel eens een kalkei in het nest gelegd krijgen om ze te stimuleren eieren op het nest te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt beter proberen de omstandigheden in en rondom het nest zodanig te maken, dat ze bij voorkeur daar hun eieren leggen.
overigens is het geen enkel probleem als ze die zo maar in de wilde weg leggen. gewoon elke dag gaan kijken en oprapen.
Tip: zet er met potlood meteen de datum op, dan weet je altijd hoe oud ze zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogels leggen hun eieren op hoge nesten, om zichzelf en de eieren te beschermen tegen roofdieren. Aangezien uw kippen geen roofdieren (vossen e.a.) hoeven te vrezen, kunnen ze gewoon hun eieren leggen op de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed schoon nest is belangrijk. Maar ik vind ze zelf ook overal, op de grond, onder struiken, in het hooi. Af en toe sluit ik ze 1 of 2 dagen op, dan gaat het weer een tijdje goed. Nepeieren heb ik ook geprobeerd, maar ik heb niet het idee dat dit wat helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
legbatterijen schijnen te helpen, en ik kan me voorstellen dat kippen daar een hekel aan hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden vroeger ook kippen. En gebruikten af en toe van die nep eieren om aan de nieuwste kippetjes, die het nog niet begrepen te laten zien waar de eitjes moesten.
Ook merkten we vaak dat als er meer 'ervaren' kippen bij waren, de jongsten het sneller overnamen.
En fijne, warme, beschutte nesten voor ze maken.
Kippen die net op een nest zitten niet verstoren (om eronder te kijken). Rustig laten zitten en later terugkomen voor de eventuele eitjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nesten moeten op de meest donkere plek zijn, liefst in het nachthok waar ze slapen, met iets er boven (deksel)
Doe je dit niet, dan wordt het een dagelijkse speurtocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar kippen een hekel aanhebben. Wel een donker afgeschermd hok en enkele (nep)eieren is nodig om een hen te stimuleren de eieren te leggen waar u wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een vals eitje op de nest leggen waar je de eitjes hebben wil. Heb ik zelf ook gedaan. =p Dan moet je niet meer op eitjes-zoektocht. =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad je benadering is negatief, je moet niet iets vervelends bedenken voor de grond maar je afvragen waarom ze niet op het nest gaan zitten. Dat kan vele oorzaken hebben, kippen zijn nogal stressgevoelig (denk maar aan de term stresskip) wb als ik kip was zou ik niet graag met een ei halverwege gestoort willen worden. Maak dus niet alleen een goed nest ,maar maak het ook op de goede plek.
Ik had van sinasappelkistjes leghokjes gemaakt net als wij paskamers hebben, gewoon met de zijkant op de grond zetten en half afdekken, das wel zo discreet voor de dames roch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het ook wel wat hebben om s'morgens met je mandje eieren te gaan rapen, het leukste is het dan als je ze overal vandaan haalt. Maar misschien zie ik het te romantisch?