Wat kan de oorzaak zijn dat een moederpoes haar laatste kitten verstoot?

Vandaag is mijn poes bevallen van 4 kittens, binnen een uur waren ze er alle 4, bij de eerste 3 ging alles heel goed, ze deed precies wat ze moest doen, alleen bij het laatste kitten ging het niet zoals het hoort, poes keek niet naar haar om, heeft haar alleen uit de omhulsel gehaalt, heeft de placenta die aan het kitten niet opgegeten en het kitten kon niet drinken uit de tepel van de poes, ik heb de placenta doorgeknipt en geprobeerd het kitten melk te geven, helaas heeft dit niet mogen baten en is het kitten een half uur later overleden, heb ik iets fout gedaan of is het gewoon de natuur dat er iets mis was met het kitten?

Ik heb het kitten wat overleden is afgegeven bij de dierenart nadat de moederpoes afscheid van haar heeft genomen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb je een duim gegeven voor je vraag omdat je er alles aan hebt gedaan haar zo goed mogelijk te verzorgen.Ik begrijp dat je het erg vindt dat de kitten het niet gehaald heeft maar denk dat je na het antwoord ( bevestiging wat je zelf ook al dacht) begrijpt waarom het zo gegaan en en je er daardoor toch vrede mee kunt hebben.
Geniet fijn van de andere kittens en moederpoes.

Het beste antwoord

Het is de natuur, hoe hard het ook klinkt. Zoals je zelf al aangeeft, ging bij de eerste drie alles heel goed en ging het alleen bij de vierde verkeerd. Waarschijnlijk merkte de moederpoes al dat het kitten niet gezond was en dan richt ze wat dat betreft haar aandacht op de kittens die wel gezond zijn en overlevingskansen hebben.

Overigens is het zo dat de moederkat niet altijd de placentaresten opeet. Wel neem ik aan dat je het katje speciale kittenmelk hebt proberen te geven en de navelstreng op de juiste wijze hebt doorgeknipt - maar aangezien de manier waarop je het beschrijft, zal dat wel goed zijn gegaan. Meer kon je helaas niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de placenta incl zak ongeveer 10 cm vanaf de buik afgeknipt, had idd ook speciale kattenmelk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ligt het echt niet aan jou: jij was tenslotte op alles voorbereid als ik dit zo lees. Als ik de vergelijking mag trekken trouwens: vorig jaar was er een documentaire over een dierentuin in Engeland waarbij een welpje was verstoten door de moeder. Het andere welpje voedde ze gewoon op. Wat bleek? Het verstoten welpje had een aandoening aan de heupen waarmee die in de natuur niet vooruit zou kunnen. En dus verstootte de moeder dat welpje, zodat ze haar volle aandacht op het andere welpje kon richten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
blij om te horen dat het niet aan mij ligt iig, maar toch spijtig dat het kitten is overleden, maar voor haar wel beter
Ivana
10 jaar geleden
Vhpm, correct antwoord. Plus
Heb dit meerdere malen meegemaakt, het is jammer maar geheel volgens de natuur. Als je probeert zo'n kitten in leven te houden zal je zien dat het op termijn toch doodgaat. De kittenmelk was lief bedoeld, maar zinloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus voor je duidelijke antwoord en bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kat voelt heel goed aan of haar jongen ziek, wss was dit het geval. Dieren voelen dit veel beter aan dan mensen, en het is bewezen dat katten dit kunnen aanvoelen. Als een kat zelf ook ziek is loopt die van huis weg om een plek te vinden waar hij kan 'sterven' Toegevoegd na 38 seconden:
'zij' bedoel ik natuurlijk