Waarom rijdt een vrouwtjes hond op een ander teefje?

Ik heb 2 shetland sheepdogs (beide vrouwtjes) en als ze erg loops zijn en 'de drang' krijgen beginnen ze als een gek op elkaar te rijden zonder enig resultaat. Waarom heeft een vrouwtje ook deze rijdrang naar een ander vrouwtje en waarom hebben ze überhaupt dit rijgedrag omdat dit mij lijkt weggelegd voor een reu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.2K
Kimath
13 jaar geleden
hier staat het uitgelegd: http://www.goeievraag.nl/vraag/rijd-pup-speelgoed-teefje.49428
Kimath
13 jaar geleden
is niet helemaal hetzelfde, maar kan zoiets zijn.

Antwoorden (3)

Behalve het sexueele deel....om zich te willen voort planten...zoals ook de mens die behoefte kan hebben...en ook niet ieder mens op het andere geslacht valt...dat is niet zo erg vreemd. Maar ...het is ook lichtelijk een teken van domineren. Die bovenop zit...wil de ander onderwerpen...Dus er is een soort machtsstrijd gaande...die jij, als roedel leider...moet stoppen!
Geen gerij op elkaar! AF en OVER!
Doe je dit niet....dan staan ze al boven jou in feite en dan ben je ze niet meer de baas. Dan zijn ze JOU de baas en zullen ze niet meer naar je luisteren.
Zijn het 2 zusjes van elkaar?
Niet dat dat iets uitmaakt...de strijd onder elkaar is er dan ook. Zij staan ONDER jou! Ten Alle Tijden!
Daar hoef je ze niet voor te slaan maar dat kun je duidelijk maken met woorden. Gewoon praten tegen ze...als dat je tegen een kind zou doen. Ze verstaan je aardig goed. En desnoods ...je toon verheffen!
Zodat ze schrikken....dat is ook de bedoeling..want je wil hun aandacht even...om uit te leggen dat dat NIET mag!
Niet rijden!
Buiten op een andere hond ook niet. Blijven waarschuwen tot je een ons weegt...zodat ze het kunnen leren en onthouden. De link kunnen leggen tussen jouw stem verheffen cequ waarschuwings woord als PAS OP...of wat je zelf hebt bedacht voor woord...EN hun gedrag, wat niet op prijs gesteld wordt door jou!
Succes ermee en anders zou je nog bij de dierenarts iet kunnen krijgen waardoor die drang wat minder wordt. Of de ongesteldheid stopt. Of sterilisatie...wat ze ook een stuk dominanter maakt. Hoe gek dat ook mag klinken..het is vaak zo, doei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide dames gaan zo uitzoeken wie de hoogste in rang is. Grijp jij in, dan grijp je dus in bij rangordebepaling. Dat mag niet. Als jij je daarmee gaat bemoeien, kun je later zelfs twee teven krijgen die met elkaar knokken omdat de natuurlijke rangorde is verstoord.

Gewoon een tijdje wachten, dan stoppen ze vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach je zou kunnen zeggen dat het rijdende teefje een beetje verdwaald is en dat er niets aan de hand is 9vanuit de hond gezien.
Vanuit de mens gezien wordt even duidelijk gemaakt wie de bitch(opperteef) is.
In iedere roedel tref je dit aan. Wij willen het niet hebben, wij zijn de baas en het ziet er niet uit.
Dus kwaad kan het niet maar voor de rangorde is het beter dat de vrouw of heer des huizes de roedelleider is, de teef die mag rijden kan wel eens in verleiding komen om aan het gezag van de baas te tornen omdat ze zich ten onrechte second in command acht.
Niet toestaan.
Alle honden zijn voor de baas gelijk en hij/zijzal geen dominantie van dieren onder zich dulden.
Je houdt dan MEER gezag en de honden twijfelen niet aan naar wie ze moeten luisteren.
Alleen bi een dekking mag een reu een teef dekken, maar daar moet je je als mens zo min mofgelijk mee bemoeien, de reu zou anders (dekken in aanwezigheid van de baas)
zich opperreu en de gedekte alfateef kunnen gaan voelen.
Laat je z e echter begaan, dan doen ze het "stiekum "en kunnen dan aan de daad geen rechten ontleden.
Tevens lopen ze minder kans op schade als ze vast zitten (in elkaar), ze zouden uit angst teveel kunnen gaan wrikken en inwendig letsel/ uitwendig lidletsel op kunnen lopen.
Direct na de vrijpartij is het ook zaak reu en teef duidelijk onder gezag te plaatsen, zodat ze weten dat er maar een baas is.