Hebben cavia's een navel?

En andere zoogdieren dieren? Kan je die ook zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ze moeten wel ergens vast gezeten hebben natuurlijk maar ik dacht dat het misschien helemaal wegging of inderdaad het haar erover heen groeide

Het beste antwoord

Ja die hebben ze.

Waar zit de navel?

Soms zit de navel bijna tussen de tepels. En soms zit de navel wat meer naar boven. Soms is de navel heel goed te zien; hij kan van kleur verschillen met de beharing waardoor hij opvalt. Maar hij kan ook een verdikking zijn. En soms kan je hem nauwlijks vinden omdat hij met haren bedekt is of omdat er alleen een ietwat kaal plekje te zien is. Soms ook lijkt de navel verdacht veel op een tepel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar kan je de navel zien in het plaatje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat 'frummeltje' in het midden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat geen deel van het geslachtsdeel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Check deze site maar: http://caviaweb07.punt.nl/?a=2007-11
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :) het is wel leuk om te weten dat bij mijn ene cavia dr navel op dezelfde plek zit als op de foto en bij de andere tussen dr tepels

Andere antwoorden (3)

De navel is in feite een soort litteken: het duidt de vroegere plaats aan waar de navelstreng vasthechtte aan het eigenlijke lichaam. Via de navelstreng lopen voor de geboorte verschillende bloedvaten tussen de vrucht en zijn vruchtvliezen.

Deze navelbloedvaten voeren onder meer voedingsstoffen aan naar de vrucht. Zoogdieren ontvangen deze voedingsstoffen van de moeder via de placenta, vogels en reptielen halen deze voeding voornamelijk uit de volumineuze eidooier.

Bij de geboorte scheurt de navelstreng (of wordt ze doorgebeten / doorgesneden) en droogt ze in enkele dagen volledig op terwijl de buikwand zelf ter hoogte van de navel zich langzaam sluit.

Bij iedere diersoort waarbij tijdens de embryonale ontwikkeling een navelstreng wordt aangelegd komt uiteindelijk ook een navel voor: dit zijn de reptielen, vogels en zoogdieren, inclusief de mens. Terwijl de navel bij de mens een zeer opvallende structuur is, is deze bij vele diersoorten niet meer dan een lichte verdikking (dus geen putje!), soms zelfs niet direct zichtbaar tenzij als een plaats waar het normale beharingspatroon lichtjes verstoord is (bij zoogdieren). Vaak is de navel wel voelbaar als een knobbeltje in de middenlijn van de buik.

Dus ja, ze hebben een navel maar soms is het niet goed zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alle zoogdieren hebben een navel.
ik heb bijvoorbeeld al meerdere kittens met een navelbreukje gehad.
een daadwerkelijke navel heb ik nooit kunnen ontdekken; er zit natuurlijk vacht, en er zijn weinig katten die eens rustig gaan liggen om hun buik te laten inspecteren.
toch lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat je met enig zoekwerk iets wat op een navel lijkt gaat vinden, al is het misschien niet zo geprononceerd als bij mensen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ja cavia's hebben een navel alleen moet je het verschil goed kennen tussen de navel en het geslachtsorgaan want 1 zitten die twee vlak onder elkaar en 2 ze lijken sterk op elkaar