Hebben we vlooien in huis?

Ik heb een hond en kat, beiden worden behandeld tegen vlooien. Ik heb sinds een paar dagen grote jeukende bulten op arm en been. Ik kan geen mug ontdekken...
Als het vlooien zijn wat moet ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

je kan er snel genoeg achter komen of je vlooien in huis hebt.
zet voor je naar bed gaat een diep bord midden in je kamer, gevuld met water en een scheut afwasmiddel.
zet midden in het bord, op een verhoginkje, een brandend waxinelichtje.
zorg er voor dat je dieren geen toegang hebben tot je kamer, doe het licht uit, en ga slapen.
heb je vlooien, dan zal je ze de volgende ochtend in het water vinden.

in dat geval zal je omgevingsspray moeten toepassen (hou je dieren hierbij uit de buurt tot je hebt kunnen luchten).
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben in het verleden wel geprikt door honden- of kattenvlooien, en dan had ik kleine jeukende bultjes, vaak op een rijtje. Duidelijk anders dan een muggenbult. Vaak ook onder de kleren, bovenbeen bijvoorbeeld.
Belangrijk bij vlooien is naast het behandelen van de dieren: goed stofzuigen en vloeren schoonhouden. Ook is het goed om de hond of kat af en toe in alle ruimtes te laten waar ze eerst ook kwamen (en waar dus vlooien of eitjes kunnen zijn), zodat de aanwezige vlooien op hen kunnen overspringen en dan doodgaan door de behandeling.
Of de hond en kat schoon zijn, controleer je makkelijk met een kam. Kleine zwarte korreltjes in de vacht zijn vlooienpoepjes.
Goed schoonhouden en stofzuigen dus, en dat een tijdje volhouden.
Eventueel een ruimte behandelen door spuiten, maar dan wel goed luchten daarna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou kunnen. Huisdieren kunnen toch vlooien mee naar huis brengen door contact met andere honden of katten.
De vlooien nestelen zich dan in vloerbedekking, deurmatten en op slaapplaatsen, en springen omhoog om te bijten wanneer er iemand langskomt. De beten komen dat ook het vaakst voor op de onderbenen.
De vlooienbeet is typisch een rood vlekje met centraal een klein bobbeltje. De bijt-opening is vaak ook nog zichtbaar. Vlooienbeten jeuken enorm. Een vlo bijt vaak twee of drie keer in hetzelfde gebied op zoek naar bloed.

Stofzuig tapijt en meubilair waar huisdieren slapen om vlooien en eieren te verwijderen. Gebruik de sterkste zuigkracht. Stop een stuk vlooienband in de stofzak van uw stofzuiger.
Schud en klop tapijten en manden van huisdieren buiten uit, zodat de vlooien en eitjes eraf vallen.
Was de slaapplaats van uw huisdier elke week, liefst boven de 50°C, zodat vlooien gedood worden.
Kleine vlooienplagen kunnen behandeld worden door de plekken te bespuiten met insectendoder of vlooiendodende sprays.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb zelf drie katten en wel eens vlooien in huis gehad dus.
je hebt dan veel meer bultjes dan wanneer een mug bezig is, in een keer merk je er 5 te hebben ipv 1 en de jeuk is ook veeeeeel erger dan bij een mug.
het bultje zelf is iets kleiner dacht ik.
gelukkig is het lang geleden.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je huisdieren behandelt kun je zelf last krijgen, zeker als de periodes tussen het toedienen van antivlooienmiddel te lang zijn. Dan kan een dier buiten vlooien oppikken; die kunnen eitjes leggen waarvan een deel ook in bijvoorbeeld tapijt, kleden, de bank, noem maar op terechtkomt; dan behandel jij je dier; de eitjes op het dier gaan dood maar die elders in je huis komen uit en ontdekken dat ze maar één bron hebben met bloed dat ze kunnen drinken: jij!
Daarom zie je soms ook na bijvoorbeeld een vakantieperiode dat je ineens belaagd wordt door die beesten: die zijn intussen uitgekomen en hebben Honger... (Als ze alleen in het tapijt zitten, zitten alle bultjes meestal ook laag op je been.)

Behandel je huisdieren consequent en regelmatig, liefst met een middel dat ook eitjes en neten doodt, en als je vlooien in huis hebt, dan goed sprayen met bijvoorbeeld Beaphar vlooienspray (elke goeie dierenwinkel heeft die).