Waarom knabbelt ons hondje aan de oren van onze grote hond?

Als onze grote oudere hond rustig op zijn bot ligt te kauwen gaat ons kleine hondje vaak aan zijn oren knabbelen (of is het bijten?). De oudere hond draait zijn kop vaak weg alsof hij het niet erg fijn vindt. Is dit vriendelijkheid en nederigheid tonen, uitdagen om te spelen of juist een beetje pesten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Het is vaak een combinatie van.
Hij laat wel zien dat hij onderdanig is en door te knabbelen aan zijn kop toont hij zijn vriendelijkheid naar de oudere hond. Vaak doe ze dat ook in de hoop dat ze iets van het eten meekrijgen.

In een roedel gebeurt dat ook. Dan gaan de onderdanige hondjes de bekjes van de oudere honden likken. Het is ook een beetje 'slijmen'.

Laat ze maar lekker, ze weten precies hoe ze moeten communiceren. Als de kleine hond echt zou bijten, dan krijgt hij er wel van langs van de grote.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat junior probeert senior af te leiden zodat hij uiteindelijk het bot kan proberen te bemachtigen. Onze jonge hond doet dat door heel schel te gaan blaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond kan zijn eigen oren niet wassen.
Meestal verzorgen ouder-houden in het begin de oortjes van de pups, maar dit wordt snel overgenomen door de pups onderling. Zijn ze iets ouder dan verzorgen ze ook de oren van grote(re) honden, dit heeft een meervoudig belang.
De jonge hondjes knabbelen ook op de oren van grote honden om het tandjeswisselen te bevorderen, zoals een baby ook overal aan knabbelt, we geven dan soms een bijtring.
Is die er niet, dan zal de jonge hond zich soms behelpen met de oren van de grote hond.
De kleine hond bijt niet echt, zelf leer ik dat pups af om te door altijd 's morgens eerst mijn handen bij hun bekje te brengen. ze knabbelen dan wat maat als het pijn doet zeg ik "voorzichtig met de handjes van de baas " ze gaan dan direct voorzichtiger sabbelen en knabbelen (ik noem dat proeven) zo leer je ze ook bijten af.
Wel hebben ze veel last als tandjes doorkomen en stelt het knabbelen en sabbelen gerust en vermindert (waarschijnlijk) de pijn wat.
Oudere honden hebben hier "begrip "voor en in dit spel van geven en nemen krijgen oudere honden hun oren verzorgd en kunnen jonge hondjes (pups) tot op zekere hoogte hun knabbel en sabbelbehoefte bevredigen.
Het ontroert mij altijd weer te zien wat de oudere honden van pups accepteren, ook als ze het toch echt niet leuk vinden laten ze veel toe. het lijkt wel of oudere honden zelf nog weten dat ze ook niet zulke lievertjes waren en nu lijdzaam hun lot ondergaan.
Doet de pup de grote hond echt pijn dan laat deze dat wel heel duidelijk merken, de jongen dimmen dan direct en sabbelen dan weer "lief "verder dus gaat de sessie na correctie meestal meteen in goede orde verder.
Mensen kunnen veel over respect en verdraagzaamheid van honden leren.