Honden africhten doormiddel van electrische schokken, is dit wettelijk toegestaan?

En zijn hiervoor richtlijnen voor de maximale spanning van de schokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, Maar ik weet het niet.
Maar zelfs is het toegelaten ik vind het nogsteeds vreselijk!
Ik vind dit zelf dierenmishandeling en ik hoop dat je dit niet gaat doen.
-James
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zielig!
ronron1212
12 jaar geleden
Nee dat is dierenmishandeling.

Het beste antwoord

Het gebruik van een electrische schok om honden te trainen, mag alleen gebeuren onder begeleiding en met uitleg van een gecertficeerde hondentrainer.
Je kunt bij verkeerd gebruik of een te hoge spanning het dier echt lichamelijk, maar ook geestelijk, verwonden.
Op de eerste plaats mag het alleen bij een heel stabiele hond. Op de tweede plaats moet je bij de ingestelde spanning rekening houden met de vacht.
Is de vacht vochtig, dan zal de schok groter zijn en kan het onverantwoord zijn.

Bij jachthonden kan het levensreddend zijn. Jachthonden nemen vaak heel veel terrein en gaan zo ver bij de jager weg, dat het oversteken van een autoweg niet denkbeeldig is. Een korte prikkeling betekent terug naar de baas en voorkomt zo een doodgereden hond. Verkeersongelukken op deze wijze is de eerste doodsoorzaak bij jachthonden.

De schokband voor het niet weglopen bij een boerderij (draad over de weg met sensor in de halsband) is heel miniem en werkt al na drie keer, zodat de hond zijn plaats weet. Je kunt daar vaak geen gebruik maken van hekken, omdat veevervoer en ander toe-leveranciers vrij in en uit moeten kunnen rijden.

Het gebruik van deze band voor een hond die verlatingsangst heeft en blaft als zijn baas weg is, is ten sterkste af te raden. Dit maakt de hond nog angstiger. Hier moet je de normale opbouwende training toepassen.
Er zijn ook citronellabanden, maar ook die zou ik bij een angstige hond nooit gebruiken.

Als je tegen deze banden bent, puur uit emotionele overwegingen en het afkeurt zonder ooit zo'n schok aan den lijve te hebben ondervonden, ben je ongeargumenteerd bezig.
Ik heb hem gevoeld op jachtles en bij normaal, goed gebruik is het niet meer dan een prik in je nek. Nee, het is dus geen dierenmishandeling en ja, je moet hem alleen gebruiken als een vakman/vrouw je de regels en beperkingen heeft laten zien.
Ivana
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Plus, jij weet waar over je praat! Ik hoop in 2012 nog vaak van je goede antwoorden te kunnen genieten!
Ivana
12 jaar geleden
Jodyenboyke, bedankt. Ik hoop nog veel zinvolle antwoorden te kunnen geven.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eveneens +, vergelijkingen met kinderen (ronron) gaan bijna altijd de mist in en worden vooral gebruikt door mensen die geen kennis hebben op een bepaald gebied en het zich proberen voor te stellen hoe het zou zijn als je je kind.....enz.
Al eens een kind blindelings achter een ree aan zien hollen?
Dat heet instinct, maar je mag natuurlijk een discussie/waarschuwing aangaan met Fikkie, zoals je met je kind vooraf zou doen.
Rieneke1
12 jaar geleden
goed antwoord weer ivana!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor en tegenstanders zal men altijd blijven houden, ook onder de gedrachtsdeskundige voor honden is er een groot meningsverschil omtrent het gebruik van deze banden, echt dierenmishandeling kan ik het niet noemen maar voorstander ben ik er niet van omdat bekend is dat de banden ook verkeerd gebruikt worden ondanks dat trainers en gedrachtsdeskundige de eigenaar het anders hebben aangeleerd en dan grenst het gebruik van die banden wel aan dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik heb nog niet zo lang geleden bij Cesar Millan gezien wanneer en hoe je de schokband gebruikt en dit werkte voor de betreffende hond prima want anders was de hond er misschien al geweest omdat hij dingen deed die een gevaar voor hem zelf waren.

Andere antwoorden (3)

Een hond "africhten" doormiddel van stroomstoten is toegestaan als hier een zeer laag voltage en een zeer lage weerstand bij gebruikt wordt.

In de dierenzaken zijn prikkelbanden te koop die een stroomstootje uitgeven als de eigenaar op een knopje drukt.

Dit is niet de beste methode om een dier af te richten, men kan beter trachten de hond dingen op een positieve manier iets aan te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wettelijk voorschrift over de max sterkte, men zal dus kijken naar de wijze waarop jij het apparaat gebruikt/misbruikt. Het begrip dierenmishandeling is behoorlijk uitgebreid en met de komst van de dierenpolitie is het makkelijker om tegen mishandeling op te treden. Mar als jij het apparaat netjes gebruikt hoeft er niets aan de hand te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag gewoon en is in het belang van mens en (huis)dier.
Het filmpje laat goed zien hoe zinloos geblaf afgestraft wordt.