Is er een middel tegen de katten niesziekte?

Is er een middel tegen de katten niesziekte,antibioticum helpt wel maar de ziekte komt steeds terug.Toch heeft mijn kat een goede weerstand,want ze eet goed.Is er dan geen enkel medicijn dat de niesziekte kan doen verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Als je kat chronische niesziekte heeft is het moeilijk om het helemaal weg te houden.
Naast de gewone antibiotica is er nu ook een middel dat zithromax heet. Het is eigenlijk een antibiotica dat bij mensen wordt gegeven bij o.a. luchtweginfecties.
Een vriendin van mij kreeg het voorgeschreven door de dierenarts voor haar, ook chronische, niesziektekat. Nadat ze het middel gebruikt had is haar kat vreselijk goed opgeknapt. Ze is veel levendiger en loopt weer te rennen en spelen.
Het is niet zo dat de niesziekte helemaal niet meer terugkomt maar veel minder en veel minder heftig als daarvoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Weet niet zeker of je zithromax of citromax schrijft, of dat iets uitmaakt. Vind het onder allebei de namen terug.
Aponi
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je kat laten enten tegen deze ziekte bij de veearts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen enkel middel wat de ziekte helemaal doet verdwijnen, als de kat het eenmaal heeft gehad dan is het virus voor de rest van zijn leven in het lichaam.
Goede voeding en een goede weerstand is heel belangrijk om er zo min mogelijk last van te hebben.
Er zijn wat kuren die misschien iets helpen, het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kat als kitten niet tijdig ingeënt is, en de ziekte heeft zich eenmaal ontwikkeld in je kat, zullen de gevolgen als vloeiende neus en ogen blijvend zijn.
Spreek met je dierenarts hoe je de gevolgen zo veel mogelijk kunt beperken, en wees bij evt. latere katten oplettender, dat de kittenentingen op tijd gebeurd zijn.
Helemaal verdwijnen doet de niesziekte niet meer - vergelijk het maar met een herpesinfectie bij mensen : je kunt je hele leven last houden van koortslippen bij stress, oververmoeidheid of tijdelijk afgenomen weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan niet zo maar zeggen: mijn kat heeft een goede weerstand, want ze eet goed.
ook goed etende katten kunnen versterking van de weerstand nodig hebben.
overleg eens met je dierenarts: in geval het de herpesvariant betreft, dan is bewezen dat lysine helpt de weerstand te verhogen.
ook het geven van probiotica verhoogt de weerstand.
sowieso vind ik het verstandig probiotica te geven als je kat antibiotica krijgt, om de neveneffecten daarvan te niet te doen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Helemaal verdwijnen doet het waarschijnlijk niet. Belangrijk is om je kat in goede conditie te houden. Dat betekent niet alleen goede voeding (premium!), maar ook voldoende drinken, beweging en de eerder genoemde probiotica zijn zeker aan te raden.
Laat jaarlijks de gezondheid van je kat checken bij de dierenarts en de juiste vaccinatie geven. Soms kan het helpen om net een andere vaccinatie te geven (met andere stammen van dit complexe virus). Informeer hier eerst naar. De meeste dierenartsen hebben maar 1 type vaccinatie en zullen dit moeten bestellen.
Informeer bij de dierenarts ook eens naar Doils, Groene Os of Puur. Deze fabrikanten leveren verschillende homeopathische middelen die een ondersteuning kunnen zijn in de gezondheid van de kat met niesziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor behandelmethoden kun je het beste je dierenarts raadplegen, ervan uitgaand dat deze gespecialiseerd is in gezelschapsdieren en het geen veearts is (waar mensen met katten helaas ook naar toe gaan). Zie ook http://www.dierenartsonline.nl/adviesbrieven/niesziekte/body_niesziekte.html. Je zou ook eens met je kat naar een holistisch/alternatief dierenarts kunnen gaan.
Dat je kat goed eet wil nog niet zeggen dat zijn weerstand goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ist je dat dit ook kan komen van een inenting waar chlamydia in zit. misschien beter om nisyleen te geven og echinaforce ku je kopen bij de drogist