De oogjes slikken bij de jongste hond. Wat is de betekenis hiervan?

Onlangs hebben we een jonge hond aangeschaft (met 7 weken bij ons gekomen), nu is hij 5 maanden oud. Het is een hele knaap, dominant. We hadden al een hond (8,5 jaar) en nu zien we regelmatig dat de kleine pontificaal voor de oudere hond gaat zitten om zijn oogjes schoon te laten likken. Wat is de betekenis hiervan?

Tot nu toe is de oude hond nog steeds hoogste in rang. De kleine wordt herhaaldelijk gecorrigeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Het is een teken van onderdanigheid en vriendelijkheid.
Hij laat op die manier zien dat hij de mindere is in de roedel, maar wil ook vriendelijk zijn naar de oudere hond. Dat doen ze door te likken en sommige honden likken de ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het uitstekende antwoord van loeni kan het ook nog zo zijn dat de oudere hond oogproblemen heeft en de jonge hond de ogen likt ter verzorging van de oude hond.
Zo zal de oude hond baat hebben bij het likken van de ogen.
Honden voelen instinctief aan wanneer een ander wezen 9mens of dier) ziek is en/of pijn heeft, ze ruiken een afwijking in de afscheiding.
Ook scheiden mens en dier via traanvocht -vooral bij huilen adrenaline uit- daarom gaat bij mensen de neus zo dichtzitten bij huilen, wat bij gewoon traanvocht niet zo is (het adrenalinegehalte in gewoon traanvocht is veel lager dan van huiltranen).
Het zou kunnen zijn dat de oude hond geirriteerd is, er meer adrenaline in zijn traanvocht komt door stress en de jonge hond dit verwijdert en gelijk de oude hond eert en koestert.
Er is zoveel wat we van dieren niet weten, wij beschouwen door onze eigen kortzichtigheid dierengedrag als willekeurig maar er zit vaak meer structuur in dan in mensengedrag.
Wat dieren missen aan verbale vermogens (blaffen even niet meegerekend) compenseren ze door dingen aan te voelen die wij , gevoelloze mensen, niet eens gewaar worden. Het is dan redelijk arrogant het rationele gedrag van dieren te ridiculiseren en af te doen als ondoordacht of doelloos.
D7us heeft dat kleine hondje heel wat sociale gevoelens en kan daar mee omgaan en wint zo het hart van de oude brompot.