Hoeveel ervaring heb je nodig voor een Malamute?

Ik heb een Zwarte labrador (een teef), en ik kan heel goed overweg met een Border Collie die ik toevallig ken, mijn moeder heeft een Alaskan malamute gehad(die ik niet gekend heb maar wel veel van gehhoord) ook ken ik veel van het gedrag van wolven, maar heb ik nu genoeg ervaring om 2 Alaskan Malamutes op te voeden (teefjes)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een mensenkind is een stuk lastiger en dat doen de meesten ook zonder eerst te oefenen.. (gaat dan ook vaak niet helemaal goed) Als je er de tijd voor hebt en er de moeite voor wilt doen..
Ivana
9 jaar geleden
Het verschil met een mensenkind is, dat wij vanuit onze natuur de taal kennen die een mensenkind bezigt.
Er zijn maar weinig mensen die de hondentaal verstaan en dat zal dus veel meer moeite kosten dan het kunnen invoelen van de behoeften en drijfveren van een kind. Niet te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een malamute meer moeite dan een kind?
Dat zou ik niet durven zeggen.
Dat een malamute lastiger / ingewikkelder / moeilijker te begrijpen is, wil ik wel met je eens zijn.
Maar als je daar een factor tijd bijvoegt, dan wint een mensje wat tijd/moeite met gemak.
+ voor je antwoord, die van mij is niet voor niks een reactie, geen rekening houdend met van alles en nog wat. Maar met de tijd en moeite bedoel ik veel meer dan het lijkt.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ik had even niet goed gelezen, maar 2 puppy's opvoeden is bijna niet te doen en zeker niet uit 1 nest.
Ivana
9 jaar geleden
Jackd. Haha ik heb 5 kinderen, weet waarover ik spreek. Ik heb nooit in tijd gedacht als ik met mijn kinderen bezig was en vroeg moest opstaan (en laat naar bed kon). Die inspanningen gingen zonder moeite en vanzelf, terwijl ik bij honden altijd denk: hoe pruts ik die 10km wandelroute nu weer tussen al het werk in. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Who, ik ben al bek af als ik een dagje op mijn neefje en nichtje pas..
Een hond past wel in mijn schema's maar ik heb er de ruimte niet voor, heb wel vrienden met honden (o.a. een herder)
Ivana
9 jaar geleden
Jackd, een goede (en goed opgevoede) hond is een gouden gift van de natuur. Als je met 'ruimte' binnenruimte bedoelt, dan is dat totaal onbelangrijk. De ruimte krijgen ze, bij voldoende uitloop, buiten. Als je met 'ruimte' tijd bedoelt, dan is het af te raden om een hond te nemen, (wat voor sommige mensen (en ik ben "sommig" :) ) een soort amputatie kan betekenen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij is dat beiden, ook omdat de meeste kleinere honden niet mijn ding zijn en een herder heeft ook fysiek meer ruimte nodig dan ik op dit moment heb.

Het beste antwoord

Hoi Egon,

Ofschoon Malamute's hele zelfstandige honden zijn, kunnen het best fijne honden worden indien ze een goede opvoeding krijgen. Wat ik persoonlijk wel nodig vindt, dat je naar een goede hondenschool gaat en meerdere cursussen volgt, die jou leren hoe je je hond moet opvoeden en trainen. Je moet gewoon inzicht krijgen in hondentaal, hoe honden leren en wellicht speciek op het ras geadviseerde training.

Toegevoegd na 4 uur:
2 Puppy's opvoeden is bijna niet te doen. Zeker niet uit een nest!
Zie het antwoord van Ivana, waarom.
jodyenboyke
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp ben je door de verhalen van je moeder op het spoor van de Malamute gezet. Je zegt goed overweg te kunnen met de Labrador en de Bordercollie, maar die verschillen zo enorm veel van het karakter van de Malamute, dat je die niet als maatstaf kunt nemen. Bordercollie en Labrador zijn zeer mensgerichte honden en heel gedwee. Malamutes daarentegen zijn jachthonden die van nature zeer zelfstandig zijn.

Het in huis nemen van twee honden uit hetzelfde nest is evenmin een goed idee. De honden zullen meer op elkaar dan op jou gericht zijn. Ik zal je niet vermoeien met slechte verhalen die op deze keus gebaseerd zijn, maar aan te raden is eerst de ene hond op te voeden en bij een leeftijd van 4 jaar pas te kiezen voor een volgende pup. De eerste hond is dan in balans en kan helpen met de opvoeding van de tweede hond (pup) die zich makkelijk zal voegen in een reeds bestaande roedel en zich bij de heersende regels zal neer leggen.

Bij het volgen van een cursus zal je toch niet met twee honden tegelijk kunnen aankomen. Misschien zou het lukken als je samen met je partner ieder een hond meeneemt, maar of de trainer dat een goed idee vindt is iets wat ik betwijfel.

Ga eerst eens naar verschillende tentoonstellingen op de dagen dat de Malamute geshowd wordt en praat met verschillende eigenaren om wat meer te weten te komen over het gedrag van de Malamute. Het is namelijk hoogst waarschijnlijk dat je moeder alleen de fijne dingen heeft onthouden en de moeilijkheden heeft vergeten. Ik kan me dat heel goed voorstellen, zoals ik ook alleen maar de goede dagen van mijn gestorven honden in mijn verhalen vertel.

Ga in ieder geval niet over één nacht ijs, want wanneer je niet aan sledesport gaat doen met deze dieren, zou het bezit van twee evenoude Malamutes je wel eens zwaar op kunnen breken.

http://www.hondenshow.net/land/1/Nederland.html
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+