Hoe oud is een kat voordat hij geholpen mag worden.

Mijn kat is echt wild en bijt. Ik hoop dat als die geholpen is wat rustiger wordt. Hopelijk mag dit al snel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wacht zeker tot een half jaar! Bij onze kleine Jerry is het veel te jong gedaan (door z'n vorige baasje) en hij is er altijd 'kind' door gebleven. Hij is nu 7 en nog altijd net een groot kitten, uiterlijk en ook qua gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

vanaf een half jaar oud. hoe oud is deze kat?
maar eerlijk gezegd merkte ik dit bij die van mij niet. hij is nu anderhalf, doordat ie ouder is geworden werd hij pas rustiger.
ik hoop voor je dat jou kat wel rustiger ervan wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt van de dierenarts af sommige willen er heel jong aan tel va 6 maanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Castratie kater vanaf 6 maanden.
Sterilisatie (castratie) poes vanaf 6-7 maanden.
Ivana
13 jaar geleden
Met 9 maanden kan een katertje ontdaan worden van z'n 'gereedschap'....denk je eraan, dat hij dan minder voer krijgt? Anders gaat hij uitdijen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nieuwsgierig, dat was 20 jaar terug zo, maar nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik loop dus duidelijk helemaal achter.....dank, nu ben ik dus weer 'bij'....
Rieneke1
13 jaar geleden
haha sorry hoor :))
Mijn kat werd geholpen toen hij 5 maanden was. Maar dit meer ivm sproeien. Is erg vroeg hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze dierenarts raadde eigenlijk vanaf 7 maanden aan.
Tja, zij zal het weten, ik ben een leek.
Maar ik las net iets over vroegcastratie (ik wist niet dat dat bestond)
Vroegcastratie is het castreren van kittens tussen de 8 en 16 weken oud. In België en Nederland is vroegcastratie nog niet zo bekend, maar steeds meer dierenartsen zijn er voorstander van. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben dierenartsen reeds tientallen jaren ervaring, waardoor de voor- en nadelen goed gekend zijn.
http://www.kattenbescherming.nl/over-ons/voorlichting/vroeg-castratie/
Dus ja, eigenlijk is die van ons niet echt vroeg gecastreerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
noagrietje.........ik verwijs ook net naar dat artikel! Vroegcastratie kan inderdaad prima hoor.
Als je kat erg wild is kan je dat aangeven bij de dierenarts. Die van ons was ook heel wild en mocht daarom toen hij 6 maanden was al geholpen worden en dit heeft goed uitgepakt. Normaal gesproken kan een kater vanaf ongeveer 9 maanden gecastreerd worden.
Een poes wordt na 6-7 maanden krols en kan dan gesteriliseerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9 maanden is wel heel erg laat! Waarom een kat de ellende van de hormonen laten meemaken en ze daarna weer afpakken? Grote kans dat de kater gaat sproeien. Je kan het beter voor zijn.
mijn katers zijn met 5 mnd gecastreerd.
poezen kunnen een maandje later.
het lijkt wel of katten tegenwoordig steeds vroeger geslachtsrijp worden, en ik wil de eerste sproei en krolsheid voor zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
verwacht overigens niet te veel van castratie.
wat betreft het bijten, dat is een kwestie van opvoeden, niet van castreren.
Rieneke1
13 jaar geleden
Castratie kan al vanaf 8 weken. Dit wordt in Nederland nog niet heel veel gedaan, maar gelukkig gaan steeds meer dierenartsen de voordelen van vroegcastratie in zien. Kijk eens op de site kattengedragstherapie.nl bij artikelen en dan bij Els Peeters.

Overigens verwacht ik niet dat castratie gaat helpen tegen agressie. Waarschijnlijk zijn er andere oorzaken voor zijn gedrag. Overleg eens met je dierenarts en laat de kater verder onderzoeken. Mocht er geen medische reden zijn voor zijn gedrag dan kan een gedragsdeskundige je verder helpen.