Is een halsbandje voor de kat niet zielig?

Iemand zei dat je je kat van jong af aan moet aanleren een halsbandje te dragen.
Ik heb hem net ene om gedaan en hij sloeg de hele tijd met zijn kop heen en weer het zag er echt zielig uit. Dus heb ik hem snel af gedaan.
Is het niet zielig voor zo een klein katje? Hoe moet ik hem eraan laten wennen zonder dat hij zo reageert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze deed dat ook, ik hem em toen maar niet meer omgedaan. Het was een vlooienband, daarna heb ik maar spul gekocht dat ik in zijn nek moest smeren.

Het beste antwoord

Ik zou mijn katten nooit een halsbandje laten dragen
Vind het niet bij een kat horen en het heeft in principe geen functie. Je kan je kat beter laten chippen als je hem tzt buiten wil laten lopen (en ook mocht hij per ongeluk nu een keer ontsnappen!) Een chip verliezen ze niet, een halsbandje kan wel.
Bovendien kan een kat met zo'n bandje overal aan vast blijven hangen, met gevaar van verstikking/verwonding of het zodanig (buiten) vast komen te zitten dat hij niet meer los kan komen en gewoon verhongert...

Dus wat mij betreft, niet aan wennen, laten chippen en lekker bandje af laten
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Wanneer een kat zo reageert hem je het bandje misschien te strak gedaan. Als je kat nog zo reageert wanneer je het bandje losser doet, moet je het bandje er af laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even volhouden. Voor dat je 't weet is hij eraan gewend...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, daar wennen ze aan. In het begin vinden ze het vreemd en onprettig. Gewoon laten zitten en je zal zien dat het gedrag over gaat. En het is niet zielig hoor, alleen niet te strak doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn katten hebben ook vanaf jongs af aan een halsbandje om, omdat ik vind dat ze er dan meer uitzien alsof ze een vaste woning hebben.

natuurlijk moet zo'n beestje wennen aan een halsbandje, dat went niet binnen een paar uur of een paar minuten, daar gaan wel een aantal dagen tot weken over heen.

en nee, dat is helemaal niet zielig hoor, alleen moet je er wel voor zorgen dat het bandje niet te strak zit, mijn regel is dat ik er minimaal 2 vingers onder moet krijgen zonder dat het strak aan voelt.

en er aan laten wennen zonder dat hij zo reageert? dat lukt je niet, het beestje moet wennen en na een tijdje hebben ze er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg mijn katten toen ze al 4 waren. Ik gaf ze een halsbandje, omdat ik bang was dat ze toch zouden gaan dwalen. Ik koos wel voor een halsbandje met een stukje elastiek erin, als een kat dan vast komt te zitten aan een tak, kan het bandje nog zover uitrekken dat de kat weg kan komen.
Ze vonden het niet leuk, maar ze zijn er na een tijdje wel aan gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg er wel voor dat het een halsbandje is wat los gaat als de kat ergens aan blijft hangen.
dit voorkomt dan dat het zochzelf ophangt.

Mijn kat wilde het in het begin ook niet, deed hetzelfde als die van jou, maar gewoon even vol blijven houden!
Ik had een halsbandje met mijn adresgegevens, voor het geval hij de weg kwijt zou raken of iets dergelijks.
Helaas is hij deze verloren, moet dus weer een nieuwe bestellen.

Succes met je kat!

Doei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten en honden vinden in het begin niet leuk om aangelijnd te zijn
of halsbandjes te krijgen het beste is het negeren dan went t beestje er wel aan je kan bv als je het bandje om doet de kat ook een kattesnoepje gelijk erna geven dat lijd de aandacht af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon omlaten dat schudden met de kop enz. duurt maar een paar dagen, een halsbandje is altijd gunstig hang er een houdertje aan met je adres ed. als hij/zij zoek raakt hebben ze in iedergeval jouw gegevens om de kat terug te bezorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kater heb ik een bandje omgedaan omdat hij vaak buiten rondloopt. Ik heb zijn adreskokertje eraan zitten en een belletje waardoor ik hoor wanneer hij in de buurt is en de vogels gewaarschuwd worden. In het begin was het natuurlijk vreemd voor hem en wilde hij ervan af. Je moet er allebei even doorheen maar het doet niet pijn en het is alleen een kwestie van wennen. Je kat weet na een tijdje niet beter en voelt hem echt niet meer als hij/zij eraan gewend is. Onze kat heb ik in het begin binnen gehad omdat ik in een flat woonde. Hij was dus al ouder toen ik hem een bandje aan moest leren omdat we nu een huis met tuin kregen en hij elke gelegenheid wilde benutten om naar buiten te ontsnappen omdat ik graag de tuindeuren open heb bij mooi weer.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn heel slim. Ze kunnen prima vogels vangen met een belletje. Daarnaast horen katten vele malen beter dan mensen. Hoe vind jij het om dag en nacht met een koebel om te lopen? De kat kan het in ieder geval niet waarderen.
Een kat kan aan een halsbandje wennen, ook als ze volwassen zijn. Ik deed mijn katten een halsband met een klein belletje eraan om als ik wist dat er nesten of jonge vogels in de tuin zaten. Zo gauw de laatste jonge vogel weg was deed ik het halsbandje weer af want het had dan geen functie meer.
Een halsbandje vind ik dus niet zielig, zeker niet als het een functie heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kat moet hieraan wennen, misschien in het begin de band ietsje losser om doen. je moet dan wel goed opletten of je katje zich niet ergens aan ophangt. Dit kan namelijk een stuk makkelijker bij een los zittende band.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, een halsbandje voor de kat kan erg zielig zijn.
als hij het als jong katje in de groei omkrijgt en wegloopt/ verdwaald, kan het bandje in het vlees groeien.
de kat kan zichzelf er aan ophangen.
hij kan z'n onderkaak eronder wurmen, en zo niet meer in staat zijn om te eten of drinken, en z'n bek scheurt uit.
hij kan z'n poot ertussen krijgen, en afschuwelijke okselwonden opdoen.
geen denkbeeldige gevaren; ik heb het allemaal met regelmaat voorbij zien komen.
gelukkig hebben we tegenwoordig de chip.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje natuurlijk! De bandjes lijken ook steeds vaker voor de mensen gemaakt te zijn. Wat moet een kat nou met zijn naam in Strasssteentjes op zijn halsband?
Zielig niet, maar wel levensgevaarlijk. Ik heb in mijn tuin eens een kattenbandje gevonden aan een spijker die in de schutting zat. Bij het springen was de kat er kennelijk met zijn bandje aan blijven hangen en hij had zich gelukkig uit het bandje kunnen wurmen. Er zat een kokertje aan het bandje met naam en tel.nummer van zijn bazin. Het bandje heb ik teruggegeven aan haar en ik heb gelijk ook mijn schuttingen op uitstekende spijkers nagekeken.