Als mijn kat me kopjes geeft op mijn vuist, en dus mijn vuist gebruikt om te krabben op haar hoofdje, is dit dan een teken van vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ten eerste zijn dit naar mijn idee 2 verschillende vragen... waarom geeft een kat kopjes, en waarom is mijn kat niet bang voor mijn vuist.

door kopjes te geven, geeft je kat via de klieren in de wang feromonen af.
in dit geval zijn het feromonen die de kat een "veilig thuis" gevoel geven.
mogelijk is je kat niet zo zeker, en ondersteunt ze zichzelf door het geven van veel kopjes.
daarbij speelt nog een tweede factor mee: door het geven van kopjes aan jou en aan de hond, geeft ze niet alleen feromonen af, maar neemt jullie geur ook op.
op deze manier creeert ze een groepsgeur waar ze zich fijn en zeker bij voelt. (met dank aan rieneke, zie link)

een kat kan ook paaien met kopjes..... denk aan etenstijd (mijn katten vinden me juist dan bijzonder lief en krijg in verhouding meer kopjes dan een ander moment van de dag...prrrr.. oh je bent zo lief, maareh.... krijg ik nu mijn eten?)

ook kan een kat kopjes geven tegen andere dingen (een krolse kat geeft overal kopjes tegen, de tafelpoot is ineens lief, de buurkinderen die ze anders niet mag, de hond is ineens bijzonder aardig en krijgt kopjes etc)

dat ze kopjes tegen je vuist geeft wil zeggen dat ze je vuist niet associeert met onaangenamer ervaringen.. het zogenaamde 'kopschuw' wat het mogelijk maakt om met je vuist je krabben op haar koppie. ze vertrouwt je dus volkomen.

loopt de kat hierbij ook nog netjes stationair (is aan het spinnen) is je kat helemaal met jou in zijn/haar sas :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja, vertrouwen, genegenheid hoe je het zelf wilt zien.
maar hij is in ieder geval gek op je, dat laat hij wel blijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, heerlijk hè, zo'n lief klein koppie op je hand. Absoluut genegenheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij associeren een vuist met kracht / slaan / geweld, maar een kat niet. Voor de kat is het gewoon een stukje van jou, en een leuk stukje ook want die hand kan haar aaien en eten geven. Dus die hand wil ze best kopjes geven.
Kennelijk heeft ze met die hand nooit een oplawaai gehad, en vertrouwt ze die hand als iets wat alleen maar goed brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kat zal je ongetwijfeld vertrouwen, maar dat is niet de reden dat ze kopjes geeft.
ze geeft kopjes om jouw en haar geur te vermengen tot een groepsgeur waar ze zich heerlijk vertrouwd en veilig bij voelt.
Rieneke1
13 jaar geleden
ja en dat betekent ook dat ze jouw lief vindt