Kan ik een hamster houden als iemand in huis allergisch is?

Ik wil heel graag een hamster maar mijn vader is erg allergisch en kan bij deze dieren ook last krijgen van astma. Maar stel ik neem een hamster dan wil ik hem op mijn kamer zetten met mijn deur standaard dicht. Mijn kamer is op zolder waar mijn vader nooit komt, hij slaapt wel een verdieping lager. Kan hij nog steeds zo erg last krijgen van zijn allergie als hij nooit in contact komt met de hamster en als de hamster zo afgelegen in mijn kamer zit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
18K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
licht er aan hoe allergisch je vader er voor is

Antwoorden (2)

Je vader hoeft niet in contact te komen met de hamster, alleen al contact met huidschilfers is voldoende. Dus als je het beestje even op schoot neemt en daarna je vader een knuffel geeft, kan hij al een allergische reactie krijgen. Het lijkt me riskant.
Als je het wel doet: let er bij het schoonmaken van de kooi op dat schilfers, haren en urine (ook een allergeen) in het afval niet elders in het huis terechtkomen.
Toegevoegd op 14 november 2018 12:03: bron
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ klopt, vergelijkbaar met katten allergie, de haren gaan door de lucht, je hoeft het dier niet aan te raken.
Mijn dochter is zwaar allergisch voor onder andere honden, katten, paarden, Huisstofmijt, voorraadmijt etc.
Toch hebben wij geregeld een dwerghamster gehad als huisdiertje. Hij of zij stond gewoon in de woonkamer.
Dit ging goed! Waarom? In principe reageer je op de huidschilfers van huisdieren. Bij een dwerghamster zijn deze minimaal. Omdat het beestje voornamelijk in het kooitje zit of in een bol, worden deze schilfers minimaal verplaatst in de ruimte.
Als jij de hamster op jouw eigen kamer zet, komen deze schilfers sowieso niet terecht in de woonkamer. In principe zou je ook nog je handen kunnen wassen voordat je weer richting woonkamer, keuken gaat.
Trouwens, een allergisch persoon kan zich nooit 100% beschermen. In veel winkels, restaurants, openbaar vervoer, mogen ook honden komen, dus huidschilfers.
Mensen stellen zich voor, geven een hand, hebben net hun kat geaaid, dus huidschilfers.
Iemand heeft zijn hond net geknuffeld voordat hij naar het werk ging, haren en huidschilfers komen op de kleding......
Kortom, een dwerghamster op jouw slaapkamer is een redelijke optie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+, als je op een aantal punten let, moet een hamster kunnen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt ik b ook allegies nu kan ik toch een hamster