Waarom reageert de ene kat wel op feliway en de andere niet?

En soms zelfs dat de ene kat een keer er wel op reageert en de andere keer juist weer niet? Dus een en dezelfde kat die steeds weer anders er op reageert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

een leuke vraag!
je hoort idd wel vaker mensen roepen dat hun kat niet reageert, en dat de feliway niet werkt.
feliway is een synthetisch feromoon, gelijk aan het feromoon wat katten afgeven door kopjes te geven.
het geeft de onzekere kat een veilig thuis gevoel.
waarom werkt dit de ene keer wel, en de andere keer niet?
waarom reageert de ene kat er wel op, en de andere niet?

het gaat er om, hoe de stof de hersenen binnenkomt.
krijgt de kat de stof binnen door gewoon te ademen, dan zal het niet veel doen.
de kat heeft achter het verhemelte een olfactorisch orgaan, het orgaan van jacobson.
met dit orgaan kan de kat een geur als het ware proeven.
je ziet dat de kat dit orgaan gebruikt om te flehmen: hij zit dan zeer geconcentreerd, met open bek en teruggetrokken lippen.
hoe of wat is nog niet helemaal duidelijk, maar als de kat de feliway op deze wijze proeft en binnenkrijgt, neemt hij het op en is het werkzaam.
de fabrikant zorgt ervoor dat de geurstoffen onmiskenbaar te ruiken zijn, door de stof in een flinke dosis aan te bieden, maar het flehmen zal de kat toch zelf moeten doen.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Feliway bevat een synthetisch feromoon, hetzelfde dat katten uitscheiden als ze kopjes geven, en dat geassocieerd wordt met veiligheid.
Maar een kat geeft ook niet de hele dag kopjes, ik kan me voorstellen dat een kat niet altijd en niet altijd hetzelfde reageert op Feliway. Het blijven tenslotte vreemde, eigenwijze beesten ;-)