Is zo'n drink fontein voor katten wel gezond?

Wij hebben thuis zo'n katten fontein waar het water constant doorstroomt en het wordt gereinigd met een filter en handmatig door ons.

Maar kunnen bacteriën en dergelijke zich nestelen in het pompje zodat het toch nog een gevaar kan vormen voor katten?
Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

daar is voor zover ik weet geen onderzoek naar gedaan, maar gezond verstand zegt dat het allemaal wel los zal lopen als je de boel regelmatig schoonmaakt.
bedenk dat katten uit sloten drinken, uit plassen, uit een oude gieter enz.
helaas drinken katten, door hun woestijnafkomst en door het voer wat ze krijgen, veel te weinig.
nierfalen staat niet voor niets met stip op 1 bij oudere katten.
zo'n fonteintje is een geweldige hulp voor veel katten om voldoende vocht binnen te krijgen, ze drinken er vaak graag uit.
laat het overigens niet bij 1 fonteintje, maar zet her en der ook nog wat waterbakje neer.
hoe meer de kat drinkt, hoe beter,
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Katten (honden trouwens ook) drinken het liefst van stilstaand water. Bijvoorbeeld uit vijvers, plantenbakken, uit de vaas, uit de gootsteen, noem het maar op.

Daar zitten kennelijk de bacteriën in die ze nodig hebben.
Geef de kat de keuze uit een bak vers water en een vaas met bloemen, zal hij snel voor het laatste kiezen.

Zo'n fontein, kun je vergelijken met gewoon een bakje water. Het verschil is, dat het water in de fontein in beweging blijft. Het is leuk voor de baasje, maar de katten hebben er geen voordeel mee. Een verkooptrucje dus.

Ook voor de fontein geldt, iedere dag het water verversen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kater drinkt altijd uit een grote lage glazen schaal waar drijfkaarsen in liggen en soms zelfs bloemen in glazen ringen. Heeft hij brokjes gegeten springt hij automatisch op de vensterbank en schuift voorzichtig, want zijn poot mag niet nat worden, de bloemen of kaarsen opzij en drinkt met smaak dat oude water, want ik ververs het echt niet elke dag. Als ik de schaal ooit schoonmaak ruikt hij een keer aan het verse water en gaat dan naar buiten om uit de vogeldrinkbakjes of vijver te drinken. Hoe viezer het eruit ziet, hoe lekkerder hij het vindt. Hij is kerngezond, heeft nog nooit wat gemankeerd en is een fitte, speelse machokater van bijna 13 jaar!
amc
14 jaar geleden
Veel katten vinden het juist heel aantrekkelijk als water stroomt. Zo drinken veel katten uit de kraan of tikken ze eerst op het water voordat ze gaan drinken.

Doordat het water stroomt kan het meer zuurstof opnemen dan water dat stilstaat. Het is dus zeker gezonder.

Bij een fontein moet je natuurlijk het water wel regelmatig verversen (minimaal 2 keer per week) en ook het filter om de 3 weken. Ik heb zelf een drinkfontein van Catit en heb onlangs de pomp helemaal uit elkaar gehaald, met een wattenstaafje goed schoongemaakt en nagespoeld met flink heet water. Die bacterien zijn zo wel dood.

Veel drinken is voor katten belangrijk, om nierfalen en blaasgruis te voorkomen. Zet in huis verschillende drinkmogelijkheden voor de katten neer. Het liefst in grote bakken (gebruik zelf metalen hondenbakken), zodat ze hun snorharen niet pletten. Plastic bakken kan een nare smaak afgeven. Porselein en metaal hebben dat niet.