Ik denk dat je met je vraag bedoelt: is Legkip een ras? Nee, het is geen ras. Met de term bedoelt men uitsluitend
een hen die aan de leg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, een legkip is altijd een hen. Die leggen immers de eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de haan is het mannetje, die leggen geen eieren.
maar kukelkuën wel erg luid :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bij de kippen heeft ieder een eigen taak.:) De hen legt de eieren en de haan kan (eventueel) voor de bevruchting zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteravond toevallig op BBC2 een heel interessante documentaire over 'onze kip' gezien, waarin oa. werd uitgelegd, waarom juist de kip gedomesticeerd werd, en de meest voorkomende vogel op aarde is. Ging het vóór WO2 nog hoofdzakelijk om de eieren, en af en toe op hoogtijdagen een stukje kip, na de oorlog in de tijd van opbouw werd de vraag naar kip zó enorm groot, dat de eerste legbatterij ( begin jaren 60) werd ingehaald als de beste uitvinding sinds die van het wiel...
Iemand redt die batterij/plof - kippen, en geeft ze de kans om een kipwaardig bestaan te leiden.

Dé mogelijkheid om te onderzoeken, of een broedmachinekuiken toch nog weet, wat scharrelen is, of ze vossen of roofvogels herkennen, of ze kunnen communiceren en de pikorde weer invoeren.

En ziedaar : een jonge leghen met een afwijking aan haar eileider krijgt hanen-kenmerken : er groeien sporen aan haar poten, haar lellen groeien evenals haar kam, en ze wordt haan op één ding na : ze kan geen nageslacht verwekken. Maar verder is het in ieder opzicht een haan, tot kraaien, waarschuwen, alert zijn en lekkere hapjes aan de hennen aanbieden aan toe.

Dus in een batterij vol kippen zullen deze hen/hanen meer voorkomen dan we denken, ook al worden de mannelijke kuikens gelijk nadat ze uit het ei kruipen levend vermalen tot kattevoer en kippenpasta (wat dat ook moge zijn : cup-a-soup misschien?)

Kip, het meest veelzijdige stukje vlees.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hanen leggen geen eieren, maar alleen van die vieze scheten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een haan legt geen eieren. Een kip legt eitjes omdat ie net als bij mensen een eisprong heeft. DUs nee, alleen kip kan eieren leggen. Een haan kan de eieren bevruchten.
Het zijn net mensen, die kippen........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele enkele keer, kan een legkip een mannetje worden (haan).
Ik heb ooit een hen gehad die eieren legde en kukelde als een haan, die was iets er tussen in.
Maar zolang ze nog steeds eieren leggen, is het duidelijk een vrouwtje (hen).