Waarom eten katten kattengras?

Katten zijn van nature jagers (dus vleeseters) geen graseters. Is het daarom niet ongezond voor een kat om gras te eten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Katten eten (katten)gras omdat daar veel foliumzuur in zit en de kat daar behoefte aan heeft. Dit is een instinctieve reactie.
Het eten van (katten)gras veroorzaakt daarnaast ook vaak een braakreflex waardoor haarballen (die ontstaan als de kat zichzelf likt) naar buiten komen. Dit is echter niet de primaire reden waarom ze gras eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke kat wil grassen en kruiden eten. Dit gebeurt vanuit een natuurlijke behoefte aan foliumzuur, en foliumzuur zit in gras. Het is een B6-vitamine die hemaglobine aanmaakt in de rode bloedcellen. Hemaglobine vervoert zuurstof in het lichaam. Ook zorgt het eten van gras voor het uitbraken van haarballen. Een kat die zichzelf wast, likt haar mee naar binnen, en dat haar vormt haarballen. De haarballen komen met braken naar buiten, en dat voorkomt verstoppingen bij de kat.
De buitenkat zal de grassen in de natuur vinden, maar de binnenkat heeft alleen het groen van de kamerplanten in zijn omgeving. Het is niet verstandig om de kat van de kamerplanten te laten eten. Kamerplanten kunnen namelijk giftig zijn voor je kat. Daarom is kattengras een goed alternatief voor gras van buiten (en voor de kamerplanten natuurlijk).
fremar