mijn kat is vals wat kan ik doen?

Hallo wij hebben nu al lange tijd een kat erbij via een kennis van ons.
Deze kat kan heel lief zijn en vraagt zelf om geaait te worden en geeft kopjes.
Ineens draait er een knop om ook al doe je niks en valt hij je zo aan.
Nu lag ik in bed en weer kwam hij kopje geven ik geef hem lief en aai en nu draaide er weer zijn knop om dit gebeurd niet iedere dag maar zowiezo 3 a 4 keer in de week. nu heeft hij mij al voor de 2de keer echt goed aangevallen zo erg dat ik nu 3 diepe krassen heb van 6 centimeter lang over binnenkant van mijn hand en heel me hand is dik. we wouden hem eerst 2 maanden naar mijn schoonvader doen die heeft 6 katten om hem kattengedrag aan te laten leren omdat we hem met 8 weken hebben gekregen.
maar dit durf ik niet meer aan begrijpelijk als hij mensen aanvalt ook mijn visite....
wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zei de dierenarts? Bij een dier dat zich vreemd gedraagt, moet je altijd éérst een medisch probleem uitsluiten voordat je beslissingen neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dierenarts belt me vanmiddag terug

Antwoorden (5)

Hoe hard het ook is, als je je kat niet vertrouwen kunt, zul je hem beter het huis uitdoen. Wij hadden ook een kat, die altijd bij mij ging liggen. Op een gegeven moment ging hij naast mijn kussen liggen. Toen ik mijn gezicht de andere kant opdraaide, haalde hij uit naar mijn achterhoofd. Ik vond het verschrikkelijk, maar hij moest toen weg.
Ook hadden we een bulldog, die mijn overgrootmoeder verschrikkelijk te pakken nam, zonder reden. Normaal gesproken was ze heel enthousiast en lief naar haar. En hij greep mij ook, toen ik langs het voetbalveld liep, en een bal die voor mijn voeten kwam terugschopte. Ik was dol op de hond, maar als je huisdier niet te vertrouwen is, ben je beter af zonder. Hoe hartverscheurend dat ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is duidelijk een kat met een gebruiksaanwijzing.
hij is veel te jong uit het nest gehaald, en zoals ik het begrijp als kat alleen geplaatst, zonder de mogelijkheid van andere katten kattengedrag te leren.
hem nu in een groep van 6 katten plaatsen is mosterd na de maaltijd, en zal niet helpen, integendeel, het zal je kat alleen maar meer gestressd maken.
het allerbeste zou zijn er een gedragstherapeut bij te halen.
die komt jou en je kat observeren, geeft een plan van aanpak op maat, en begeleidt je daarbij.
voor nu lijkt het me verstandig als je visite de kat niet aanhaalt.
voor jezelf: hou de aanrakingen kort; een of twee aaien zijn voldoende, en probeer je kat te "lezen".
de aanvallen komen niet uit het niets, en het is zaak ze voor te zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik lees ook ik je reactie dat je de kat "op z'n donder geeft".
dat werkt averechts, en daar zou ik per direct mee stoppen.
de kat is niet vals, maar zit zichzelf in de weg.
beter is het hem te negeren als hij zich misdraagt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een gedragstherapeut zou inderdaad erg goed werken.

Mijn familie heeft een kat die precies zo is. Ze valt vrijwel uit het niets aan maar wil graag geaaid worden totdat ze je weer aanvalt.
Dit gebeurde wel dagelijks.

Laat het bij jouw kat niet zover komen!

Er zijn ook websites van dierenartsen die je kunt mailen voor advies. Helemaal gratis.:) Begin niet aan castreren. daar ligt het probleem niet, en maak dat duidelijk aan de dierenarts.

Ik hoop dat het goedkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oplossing!
http://www.youtube.com/watch?v=Ujlc0y2Fd4A
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om de kat goed te laten onderzoeken door de dierenarts. En dan ook echt goed! Eventueel kan je een dierenarts raadplegen die gespecialiseerd is in kattengeneeskunde (officieel kan dit niet, het is geen specialisatie, maar er zijn wel dierenartsen die hun kennis op het gebied van kattengeneeskunden verbreed hebben). Een gedragsdeskundige kan ik je ook zeker aanraden.

Wat is de reden dat het kitten met 8 weken bij jullie is gekomen? Dit is nog veel te jong om zonder moeder een nestgenootjes goed op te kunnen groeien. Hier zou een deel van de oorzaak kunnen liggen.

Voordat je er aan gaat denken de kat te herplaatsen is het dus belangrijk om een medische oorzaak uit te sluiten en wanneer dit geweest is een gedragsmatige. Je wilt toch ook niet een nieuwe eigenaar hiermee opzadelen.

Agressie bij katten is in vele gevallen goed op te lossen, mits je de juiste mensen hiervoor inschakelt (lees: dierenarts en gedragsdeskundige)