Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe goed kan een kat zich buiten oriënteren en de weg naar huis vinden?

De katten die ik tot dusver heb gehad, verkenden altijd heel voorzichtig de omgeving als ze voor het eerst naar buiten mochten. Even een stukje naar buiten gaan, dan weer naar binnen, dan weer even naar buiten, steeds een stukje verder.
Echter; de kat die ik nu heb, is heel avontuurlijk en wil meteen een heel eind op sjouw. Toen ik hem na zes weken in huis voor het eerst naar buiten liet, sprong hij de tweede keer al meteen over de schutting en de derde keer was ik hem al helemaal kwijt. Ik kon hem gelukkig na een tijdje met roepen en eten weer terug krijgen, maar ik vind het nu wel eng om hem weer naar buiten te laten. Wat als hij verdwaald? Hoe goed kan een kat de weg terugvinden?
Hij is nu ca. 2 maanden bij mij in huis en tot nu toe 3 keer kort buiten geweest. Volwassen kat, komt uit het asiel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

blijkbaar heb je een zelfverzekerd exemplaar in huis gehaald.
op zich zal een kat niet snel verdwalen, zolang hij z'n gangetje kan gaan.
het gevaar zit hem erin als hij verrast wordt door een agressieve kat, een hond, of vervelende kinderen.
dan denkt hij maar aan een ding, nl vluchten, en het kan zijn dat hij de orientatie kwijt is als hij weer tot zichzelf komt.
het is dan ook altijd goed als je kat gechipt is, maar gezien hij uit het asiel komt, zal dit vast het geval zijn.

verder is het een keuze die je maakt.
steeds meer mensen kiezen ervoor hun kat beschermd buiten te laten, dmv een ren of het afzetten van de tuin.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, meneer is bepaald niet bang aangelegd en zeer nieuwsgierig. Inderdaad ben ik ook bang dat hij ergens van schrikt en dan in paniek wegvlucht en de weg kwijtraakt. Hij is wel gechipt.
Een kattenren of mijn tuin afzetten is helaas niet mogelijk. Ik moet er denk ik maar op vertrouwen dat hij de weg naar huis kan vinden.
Plusje voor jou.

Andere antwoorden (2)

Katten kunnen heel goed de weg naar huis vinden. Als je je echt zorgen maakt, kan je overwegen om met de kat aan een lijn een rondje door de buurt te lopen. Dat is de kans klein dat hij de weg kwijt raakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen, als de kat de geur van je huis goed kent dan vind hij zeker de weg terug.
Een volwassen, zelfverzekerde kat weet heus wel wat hij kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding