Welke manier van hondenvoer geven is het beste?

Het hondje dat wij sinds een paar weekjes hebben bleek volgens de dierenarts de neigen naar een te zwaar gewicht.
Op dit moment weegt ze 4,7 kilo. Volgens de dierenarts moet ze zeker naar 4 kilo.
We geven haar zoals de dierenarts heeft verteld 2 handjes brokken per dag. Dus ze krijgt nu 2x ongeveer 7 brokjes van Cavom. Nu las ik dat het goed is om bijv. 1 keer in de week te varieren met blikvoer.

Waar ik me nu alleen aan erger is dat er iemand in huis het telkens nodig vind, als ze haar bakje leeg heeft een stuk worst te geven. Ze eet gewoon haar voer op en eet natuurlijk maar al te graag van die worst, maar dit lijkt me op dit moment niet de bedoeling.. Zeker omdat ze al naar te zwaar neigt..

Kan iemand me precies vertellen op welke manier het geven van de voeding het beste is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Tja, je was goed bezig met het advies van de dierenarts te volgen.
Maar bijvoederen met worst kan alles in de war sturen. Daar kan het beste advies niet tegen op.

Toegevoegd na 11 minuten:
Blikvoer kan je geven, maar alleen af en toe. Het bevat veel zout en je hond kan er tandsteen van krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jouw hondje zou het idd het beste zijn om twee keer per dag 100 gram eten te geven. Dit is passend voor haar gewicht, maar omdat ik niet weet wat voor hondje je hebt en of deze nog in de groei is kan het dus ook nog anders zijn.
Je hebt zeker gelijk dat het niet best is je hondje lekkers te geven als het de bedoeling is om af te vallen.
Mijn honden vinden bv komkommer heel erg lekker en daar komen ze absoluut niet van aan al mogen ze er niet te veel van hebben want dat kan dunne ontlasting tot gevolg hebben. Je kan bij de dierenwinkel ook gezonde snacks inden. Maar liever geen calorierijke mensen snacks meer! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hoeveelheid grammen is per voeder verschillend. Ben je bekent met het voer wat de vraagsteller geeft en weet je daarom de grammen of baseer je dat ergens anders op? Verder een goed antwoord dus +je:)
Je hebt ook van die speeltjes met schuifjes dit werkt vaak ook om op een speelse manier te voeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen blikvoer geven worden ze dik van,

kies gewoon een goede droge brok uit en als hij/zij er geen dunne van krijgt geef hem/haar voortaan 1 x per dag een volle bak eten naar gewicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier van 2x daags voeren is prima, zelfs is 4 x nog beter. Maar bij voeren (en zeker met mensen voer) is zeker af te raden, niet alleen als de hondje te dik word, maar altijd. Onthoud ook dat stel je hondje word ooit ziek en moet een speciaal dieet krijgen en mag daarnaast niets anders, dan is jou hondje gewent aan veel lekkers tussendoor en dat mag dan opeens niet meer. Wat je in dit geval kunt doen is hondensnacks kopen en als je een snoepje geeft, haal dan wat van het normale voer af. Dat ze dus even veel eet en niet meer dan wat ze mag eten. Je kunt tegen de gene die haar bij voert zeggen, dat ze absoluut geen ander voer mag omdat ze te dik is en echt niet aan mag komen omdat ze dan ziek kan worden, vaak wil dat helpen!! Geef de boze voerders anders een alternatief wat ze wel een keer mogen geven. Maar altijd als extra'tje en niet te veel:) succes

Toegevoegd na 58 seconden:
Als je 4 x voert dan wel de hoeveelheid aanpassen :$ dus ipv 2 x 7 brokjes naar 4 x 3/4 brokjes :)