Mijn kater wenst niet door het kattenluik te gaan. Ik moet de deur voor hem open doen, hoe leer ik hem aan het kattenluik te gebruiken?

Mijn kater Fritz is een schat van een dier alleen: hij wil niet door het kattenluik. Dat wilde hij bij zijn vorige baasje ook niet. Het is een groot luik met een chiplezer van Sureflap Microchip want ik wil geen andere katten in huis die de bakjes komen leegeten.
Het luik zit in de achterdeur en als hij er vóór uit wil, komt hij eerst mijn aandacht trekken en gaat dan voor de voordeur zitten. Meestal doe ik dan wel open behalve in de winter als ik al uitgekleed ben.
Als hij vóor wil zijn en er door het luik uitgaat, moet hij 130 meter omlopen.
Soms maakt hij het héél bont. Dan moet ik achter de deur opendoen (naast het luik) en gaat hij naar buiten. Een tijd later zie ik hem voor het (doorzichtige) luik zitten wachten tot ik de deur open doe. Dan gaat hij een hapje eten en ... loopt hij naar de voordeur en gaat zitten wachten tot ik open doe. Soms verdom ik het gewoon. Het lijkt wel een machtsspelletje.
Aan het luik mankeert helemaal niets. 's-Nachts als ik slaap gaat hij gelukkig wél door het kattenluik.
Zijn vorige baasje deed zelfs de ramen voor hem open. Daar ben ik maar niet aan begonnen. Anders klimt hij op de vensterbank ten teken dat hij naar binnen wil.

Wie weet er een oplossing? Hij is echt niet bang voor het luik.

8 maanden geleden
3.9K
ronron1212
8 maanden geleden
Gewoon de deur niet meer open maken.
Utrecht
8 maanden geleden
Zolang jij als zijn bediende blijft opdraven is er voor hem helemaal geen reden om door het luik te gaan. Hij krijgt zijn zin. Verander jouw gedrag en hou vol; je zal zien dat Fritz echt wel door het luik gaat als hij door krijgt dat het niet anders meer gaat lukken.
EdBos
8 maanden geleden
Net zag ik dat Fritz last had van een voorpootje. Hij hield het vaak omhoog. Ik weet dat hij daar artrose heeft. De dierenarts heeft foto's gemaakt en Metacam voorgfeschreven. Het is al bijna 2 jaar goed gegaan.
Ik vroeg me al af of hij zo moeilijk deed bij het luik omdat hij pijn had maar nog 4 dagen geleden zag ik hem zowat 100 km per uur naar me toe hollen over de straat toen ik met het snoepjesdoosje rammelde. Maar goed, ik heb de dosis Metacam verhoogd en zal contact opnemen met de dierenarts. Verder neem ik de raad ter harte die ik hier gehad heb: gewoon niet meer de deur open doen.

Antwoorden (2)

Het eerste wat u het beste kan doen is het kattenluik gewoon open zetten. De kat kan hierdoor zien dat buiten aan de andere kant is. Wellicht begrijpt hij hierdoor zelf dat hij gewoon naar buiten kan lopen door het luik. Laat de kat hier uitgebreid aan wennen. Bijvoorbeeld een dag of zelfs langer. Vervolgens kun je het luikje erin hangen zodat de kat hier doorheen kan lopen. Toch zal het nog steeds zo zijn dat de kat dit niet direct ziet als een duidelijk teken om door het luik te gaan om buiten te komen.

Als volgende stap kun je het luikje waar de kat bij is langzaam open en dicht doen. Wanneer de kat dit ziet, kan het zijn dat hij begrijpt dat het kattenluik dus open en dicht gaat. Wanneer je jouw hand er door heen steekt en vervolgens de kat ziet dat er niets aan de hand is, ziet hij dat er niets kan gebeuren wanneer hij er doorheen zal gaan.

De volgende stap is om de kat zijn favoriete speelgoed te pakken. Je laat aan de kat zien dat het speeltje er door heen gaat. De kat zal vervolgens niet zien waar het speeltje gebleven is. Je kan de kat door het luikje laten zien dat het speelgoed van het dier daar ligt. De kat kan hierdoor zien wat er gebeurt wanneer hij door het luik gaat en wat er met hem zal gebeuren wanneer hij er voor kiest om door het veld te gaan.

Mocht de kat er alsnog niet veel mee doen dan is er nog een mogelijkheid. Je kan hetzelfde herhalen met iets lekkers voor de kat. Gooi bijvoorbeeld een snoepje door het kattenluik zodat de kat hierdoor zonder na te denken door het luikje gaat. Wanneer hij ziet dat er niets gebeurt, kun je hem hetzelfde naar binnen laten doen.

Gooi een snoepje naar binnen zodat de kat hetzelfde herhaalt naar binnen toe. Toch kan het nog steeds zijn dat de kat hierdoor niet begrijpt dat het altijd goed is om het luik te gebruiken. Herhaal de vorige stappen dus ook meerdere dagen achter elkaar en geef het niet op na een keer. Een kat heeft soms net iets meer geduld en tijd nodig om het te begrijpen.
fremar
8 maanden geleden
Voor een kat is het enorm belangrijk controle over zijn omgeving te hebben. Is het wellicht mogelijk ook aan de voorkant een kattenluik te installeren? Dat zou voor de kat wel heel prettig zijn. Je geeft verder aan dat de kat in de nacht wel gebruik maakt van het bestaande luik. Stop dus met hem te faciliteren: hij zal ook overdag gebruik van het luik gaan maken.
Rieneke1
8 maanden geleden