Hond uit asiel, weekje terug brengen, goed plan?

Ik begin deze week naar een gaan bezoeken in een asiel die ik heel graag in huis zou willen nemen. Omdat ik al sinds januari opzoek was, had ik er niet meer bij stilgestaan dat ik eind juli voor 4 dagenhet huis uit ben. Ik had dit aan het asiel laten weten dat, als hij daar begin augustus nog zit ik hem zou komen halen. Nu stellen ze voor dat ik hem al meteen mag gaan halen in dat hij eind juli die 4 dagen terug zou mogen gaan. Maar vraag me af of dit wel een goed plan is? Gaat de hond niet denken dat ik hem terug breng?
Ik ben begin deze week een hond gaan bezoeken....
Ipv die eerste zin die ik daar maakte.

12 maanden geleden
1.4K
anneliez
12 maanden geleden
honden denken niet
Z512099
12 maanden geleden
@ anneliez: Honden denken net als mensen, dat zegt de wetenschap.
Wilbury
12 maanden geleden
Ja een hond heeft zeker het idee dat je hem terug brengt.Ik heb het gehad dat er voor mijn hond onverwacht geen plaats was in het pension.Ik zocht een logeer plaatsje voor 1 nacht en vroeg of ik hem voor die ene nacht bij het asiel waar hij gehaalt was mocht brengen en dat mocht.Maar ik vergeet nooit meer die blik van een ,,geslagen hond,, toen ik hem achter liet.Dit doe ik nooit meer!
Een ander hondje nam ik mee toen ik nog wat dingen bij (een ander)het asiel moest regelen.Ik dacht ik neem hem mee,kan hij z'n vriendjes weer even zien.
Maar bij aankomst wilde hij niet eens de auto uit ,wat eerder geen probleem was.( dit was na 3 dagen).
taillie
12 maanden geleden
Oké check dan doe ik het niet. Dan laat ik hem liever tot eind juli zitten. Kans bestaat dan wel dat iemand anders hem al zal een nieuwe thuis gegeven hebben maar dat is dan maar pech voor mij, zolang hij maar goed zit
Wilbury
12 maanden geleden
Je kunt hem toch reserveren?
Heb ik ook gedaan.
taillie
12 maanden geleden
Aangezien ze zelf voorstellen om hem nu al te gaan halen en dan terug te brengen voor die 4dagen, vermoed ik niet dat reserveren geen optie is.
Antoni
12 maanden geleden
@taillie, je kan ook voor die dagen een oppas voor de hond zoeken die dan in je eigen huis verblijft. Zo wordt je huis ook nog bewaakt terwijl je weg bent. Zorg ervoor dat de oppas en de hond elkaar al leren kennen en goed met elkaar omgaan voordat je vertrekt, zo raad ik je aan. Met deze oplossing kan je eind juli toch weg èn de hond nu ophalen, zonder tegen die tijd gebruik te moeten maken van het asiel.

Antwoorden (1)

Een hond heeft in essentie eten, onderdak en aandacht nodig. Van wie hij dit krijgt, is eigenlijk van minder belang. Zo lang er in het asiel goed voor de hond wordt gezorgd, en daar kan je in principe van uitgaan, dan lijkt mij het even terugbrengen geen probleem.

De meeste honden nemen hun situatie voor lief: ze gaan om met de omstandigheden zoals die zich voordoen. Het begrip 'terugbrengen' zal voor een hond onbekend zijn: hij 'is' in het asiel als hij daar aankomt en verblijft, en 'is' weer bij jou en in jouw huis als hij daar aankomt en verblijft.
12 maanden geleden
Z512099
12 maanden geleden
‘De meeste honden nemen hun situatie voor lief’: dat is niet waar, wanneer hij terug naar het asiel moet wordt zijn dagelijkse routine verbroken, wat heel erg is voor de hond, hij wordt van zijn baasje gescheiden, hij moet zich terug aanpassen aan de nieuwe situatie wat de nodige stress en angsten met zich meebrengt, vooral voor een gevoelige hond zal dit funest zijn en probleemgedrag doen aanwakkeren.