Hoeveel gaat het onderhoud van 1 konijn kosten?

Ik wil misschien een konijn en dat mag maar ik heb er nog veel vragen over. (opmerking: wij gaan zelf een buitenhok voor hem maken van ong.. 10 bij 10 meter)

1: Hoe zorg je ervoor dat een konijn niet uit zijn kooi ontsnapt (papa die zegt dat dat konijn gewoon een tunnel onder het hek graaft.. best logisch eigenlijk.. maar hoe ga je dat tegen?)
2: Kunnen konijnen en kippen in een kooi? (ik mocht een konijn als papa kippen mocht van mama.. xd)
3: Wat moet er voor dat konijn in de kooi aanwezig zijn? (onderdak voer en water snap ik, maar heeft een konijn behoefte aan speeltjes? looprekken/klimrekken ofzo)
4: Hoeveel gaat voer voor een konijn kosten jaarlijks?
5: Wat is goed voer voor een konijn (en mag je je konijn restjes groente geven?
6: Maar hoe zit het met de winter? want volgens mij houd een konijn het niet lang uit onder het vriespunt? Moet je dan zijn binnenverblijf extra isoleren? hoe? Of moet je hem binnen zetten? en vanaf hoe koud MOET je hem binnen zetten?

dat waren mijn vragen. b.v.d :)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb de antwoorden die tot nu toe gesteld zijn gelezen en ik zal over jullie vragen en onduidelijkheden nog even iets toelichten: Onze tuin is groot en 10X10 is voornamelijk deze grootte omdat die kippen erbij moeten. De kippen en het konijn (miss zelf 2 konijnen) komen tegelijkertijd in het hok (is begin maart een goeie starttijd?) en wij hebben een hond en een kat maar het hok is te hoog voor hun.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een hok van 10 bij 10, dat klinkt als een paleis!!! Zorg iig zeker hierbij ook voor een plekje waar ze droog en beschut kunnen zitten!

Even kijken, je vragen...
1: Dit kan je eventueel voorkomen door op ca. 30 cm diepte een stuk kippengaas in te graven, daar kunnen ze niet door heen. Je zou er ook voor kunnen kiezen een groot deel van het hok/ren te betegelen, is meteen goed voor het kort houden van hun nageltjes!
2: Weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Zou het zelf niet zo gauw doen maar misschien als je een babykonijntje en een kuikentje gelijk in het hok stopt dat het wel gaat.
3. Konijnen klimmen niet graag, ze zijn wel enthousiaste knagers en de mijne waren altijd dol op een gewoon stuk onbewerkt hout. Verder heb je in de handel ook balletjes met een gat er boven in, daar kan je kleine snoepjes in doen en als ze ermee gaan rollen dan vallen die eruit en hebben ze een beloning. Die van mij hadden ook een grote pvc buis waar ze graag door kropen.
4. Ik kocht 1x per 3 maanden twee zakken biks van 3,95 voor 2 konijnen, volgens mij was dat 4 kg. Dus aan puur normaal voer (ik raad echt alleen pure biks aan, geen gemengd voer) zal je op jaarbasis ruim genomen 40-50 euro kwijt zijn. Ik heb het echter wel over een dwergkonijn, een grotere zal meer eten.
5. Wat ik al zei, biks, gewoon bij de dierenspeicaalzaak verkrijgbaar. JA een konijn mag restjes groente maar GEEN kool en begin met kleine beetjes tegelijk zodat het kan wennen, anders kan het diarree krijgen. DIt kan je opvoeren. Stukjes appel mag bv ook. Kijk een op konijnen.nl wat een konijn wel en niet aan groente mag.
6. Nee, als je een konijn in het voorjaar buiten zet dan went hij aan het buiten zijn en past zich vanzelf aan als het kouder wordt door bv meer vacht aan te maken. Zorg alleen wel voor een beschutte plek in het hok.

Houd er bij de kosten ook rekening mee dat een konijn, zeker als hij buiten zit, iig 1x per jaar een injectie moet hebben tegen bepaalde ziekten!

Nogmaals, kijk eens op www.konijnen.nl een goede site over alles wat je over konijnen wilt weten!!!

Toegevoegd na 22 minuten:
Eneeeeh, misschien kan je je ouders nog een keertje lief aankijken en vragen of je konijntje dan een partner mag. Is toch veels gezelliger en het is zo leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan en tegen elkaar aan kruipen enzo... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hoi Eva,

Hierbij de antwoorden:

1- Op de plek waar de buitenren komt kun je beter eerst een behoorlijk gat graven en dan gaas leggen en vervolgens het gat weer dichtgooien om vervolgens daarop de buiten ren te maken! Dan kan het konijn rustig graven, maar kan niet makkelijk een weg naar buiten creëren.

2-Ja konijnen kunnen in een kooi, maar ik zou ze wel gescheiden houden!

3-In de kooi moet water zijn! (bakje of waterfles) Een voerbakje, stro en eventueel een liksteentje! Een ruif is aan te bevelen voor het geven van groente.

4-Het voer zal op jaarbasis ongeveer 40 euro kosten.

5-Goed voer voor konijnen zijn konijnen korrels, dit koop je onder andere bij welkoop/boerenbond!
Je kunt een konijn niet alle soort groentes voeren!
Wortels met lof vinden ze wel helemaal geweldig

6-Je zou een konijn in de winter kunnen verhuizen naar de schuur of garage! Maar in principe moet een konijn de vorst kunnen weerstaan.

Toegevoegd na 19 uur:
Je typt op het laatst: wij hebben een hond en een kat maar het hok is te hoog voor hun.

Maar vergeet niet dat een kat een goeie klimmer is en als die in de ren wil komen en er een mogelijkheid toe ziet, dan zal de kat er ook in komen.

Verder wens ik je veel plezier en succes met de konijn(en) en kippen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na de 2 bovenstaande prima antwoorden heb ik er niet veel aan toe te voegen, alleen moet een konijn ook iets te knagen hebben,omdat anders zijn of haar tanden te lang groeien.
Als papa kipjes mag, wat mag mama dan hebben? een hond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvullend op bovenstaande, overigens uitstekende antwoorden:

Als je konijnen en kippen van jongs af aan bij elkaar zet en het hok is zo groot als je zegt, dan kan dat meestal prima. Mits het geen Vlaamse reus is, die kunnen wat bedreigend overkomen op kippen.
Zorg voor een nachthok dat wind en waterdicht is en een goede bodem heeft (dus niet direct op de grond), als je hier 's winters flink veel hooi en stro in doet, kan het konijn prima buiten blijven. Let wel op dat waterflesjes/bakjes kunnen bevriezen, dus regelmatig vers water geven. Zorg dat het hok niet op de noorderwind staat.
1 konijn is eigenlijk geen konijn. Konijnen voelen zich stukken prettiger met een fijn vriendje. Let hierbij op! Twee mannetjes kunnen gaan vechten.
Een vrouwtjeskonijn zal je moeten laten steriliseren. Ze ontwikkelen in 60-80 procent van de gevallen als ze niet gesteriliseerd worden baarmoederkanker! Mannetjes kan je laten castreren om te voorkomen dat ze agressief worden en gaan sproeien. De kosten voor castratie/sterilisatie verschillen per dierenarts en zijn afhankelijk van de grootte van het konijn.
Konijnen moeten 2 keer per jaar gevaccineerd worden tegen VHD en Myxomatose, dit zijn ernstige ziektes waar ze snel aan overlijden, dus dit is zeer belangrijk!
Qua voeding wil ik nog toevoegen dat je niet teveel korrels moet geven, kijk op de verpakking wat de juiste hoeveelheid is voor jou konijn. Liever korrels waar alles inzit geven dan gemengd voer. Geef je teveel dan eet het konijn zijn zachte ochtendkeutels niet op en blijft de ontlasting plakken en krijgen ze vaak diarree. Er moet altijd een ruime hoeveelheid hooi aanwezig zijn voor je konijn. Groente en fruit is prima, maar geef geen koolsoorten of te vaak groente met veel vocht (komkommer, sla e.d.).
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ziet er helemaal prachtig uit, maar denk toch maar es na over twee konijnen? Het zijn echte groepsdieren.
Er is een konijnenopvang die gecastreerde mannetjes en/of vrouwtjes herplaatst, ideaal adres voor je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ precies, een konijn is heel zielig! Ze willen graag een maatje, maar kan ook een kip zijn, wij hadden 3 kippen en daar het konijn bij in gedaan, een kip wilde zelfs niet meer op stok, die bleef bij het konijn op de grond.... echt geweldig zo'n kameraadschap!
Na 10 jaar konijn ben je een kleine 3000 euro armer. Lees het artikel "wat kost je huisdier".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de kosten kan ik je niet heel veel vertellen. Nooit bijgehouden namelijk. Overigens ben ik geen konijnenkenner, dus neem vooral het advies aan van deskundigen. Ik kan je wel vertellen hoe ik het heb aangepakt. Ik heb zelf konijnen en kippen bij elkaar gehad. Echter hadden we al snel in plaats van 2 konijnen, 8 konijnen. Let er dus op dat je ze laat castreren! Een konijn alleen houden raad ik je af, ze leven graag in gezelschap van andere konijnen. En als je zoveel ruimte hebt, waarom dan een konijn alleen houden?

Het hok wat wij hebben gebouwd was iets van 2 bij 4 meter. Dat vonden wij al erg groot, maar 10x10 is natuurlijk geweldig. Het hok was onderverdeeld in compartimenten. Zo hadden de konijnen en kippen hun eigen binnenhok. Lag er in een gedeelte zand, hadden de konijnen een bunker en lag er een stukje gras in. De kippen hadden diverse stokken in het hok. De kippen dronken graag uit het flesje van de konijen... We hadden overigens 2 konijnen en 3 kippen.

Zorg er wel voor dat het hok afgesloten is. Ook buurkatten kunnen in het hok komen en er zijn katten die op konijnen jagen.

Of het aan te raden is om konijnen en kippen samen te houden, daar kan ik je geen goed antwoord op geven. Bij ons is het goed gegaan, maar verschillende diersoorten bij elkaar kan ook heel fout gaan.

Mocht je op zoek gaan naar konijnen, kijk dan eens bij een asiel of opvang. Koop geen konijn uit de dierenwinkel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat wij ook heel erg geluk hebben gehad met deze combinatie. Zou het niet snel weer doen met de kennis die ik nu heb.
1) gaas onder het gras neerleggen, das de beste oplossing
2) Nee, zou ik niet doen. De kippen kunnen namelijk de konijnen in de ogen pikken als ze vechten om eten. Kippen hebben ook vaak een soort luizen die konijnen zowat levend opvreten
3) Vooral een schaduw en verstopplek, als de kat toch het hok inkomt moet het konijn een plek hebben om zich in de verstoppen. Voor de rest is hooi leuk voor ze om mee te spelen, zo'n grote berg hooi.
4) niet zo erg veel, die van mij had 4 grote zakken voer. Ik schat dat mijn dwergkonijn iets van 70 euro per jaar kostte, met alles erbij (maar zonder DA)
5) gewoon droogvoer met af en toe wortel of appel, groente moet je wel even kijken of het niet giftig is
6) Nee, binnen zetten. Het is gewoon dierenmishandeling om een konijn in de vrieskou buiten te hebben.
Overigens zou ik maar 1 konijn nemen aangezien ze vaak beginnen met vechten (ook uit hetzelfde nest)
Hou er rekening mee dat konijnen na mijn ervaring geen knuffelbeesten zijn, meer kijkdieren net als vissen.
En kijk even bij dierenasiels, neem geen jonkie die overleeft het zeker niet in een kooi met kippen. Neem een volwassen Vlaamse reus.

Denk eerst aan het dier, daarna pas aan wat jij leuk vind.