Waar. Bijen en wespen steken met het orgaan dat bij de koningin de legbuis voor eitjes is. Bij de rest van de vrouwelijke exemplaren wordt die legbuis een wapen, meestal ter verdediging maar bij wespen ook als verlammingswapen voor prooien. Bij bijen heeft die angel weerhaakjes waardoor die bij mensen en grotere dieren dan insecten achterblijft. Daardoor sterft de bij. Bij wespenangels zijn die weerhaakjes nauwelijks aanwezig waardoor ze meerdere malen kunnen steken. De mannetjes bij bijen en wespen spelen alleen maar een rol bij de voortplanting. Daarna worden ze geëlimineerd uit het volk als een nutteloos afvalproduct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is waar. Net zoals bij veel andere insecten als muggen, bijen en hommels kunnen van de wespen alleen de vrouwtjes steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt. Net als bij muggen trouwens.