Is Mirtazapine wel geschikt voor een kat van 21?

Onze oude poes van 21 at slecht en miauwde klagelijk. Reden genoeg om met zo een oud besje de dierenarts te bezoeken. Tijdens het bezoekje aan de dierenarts blijkt dat ze voor haar leeftijd in goeden doen. Het is een taaie tante. Ze vertoont de normale verschijnselen voor een kat op leeftijd. Ze was wel afgevallen. Om haar eetlust op te wekken heeft de arts Mirtazapine toegediend (halfje 0.7 gram) en vanaf het moment dat die insloeg lijkt het erop dat de kat opeens 5 jaar ouder is geworden! Ze slentert nu als een echte bejaarde wat ze niet deed, ze zondert zich af en waar het om ging, dat ze beter zou gaan eten daar merk ik weinig van. Kortom ik maak mij een beetje zorgen. Is dat Mirtazapine wel geschikt voor een kat van 21? Ik heb begrepen dat het een antidepressiva is met een behoorlijke berg bijwerkingen. Is dit een goede keuze?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga niet over één dag ijs. Er is hiervoor al reeds twee maal bloedonderzoek gedaan omdat ik graag zekerheid wil over de gezondheid van mijn kat. Zoals ik eerder schreef de kat is in goede conditie voor haar leeftijd, nieren, schildklier enz. waren tot op een paar maanden geleden in prima staat. De dienstdoende arts was van alles op de hoogte dus ik mag aannemen dat de diagnose is gestoeld op duidelijkheid.

Het beste antwoord

het zou mijn keus niet zijn, en zeker niet als je ziet hoe ze reageert.
ook hier een oude poes van ruim 20, en mijn keus is dat ze gewoon oud mag zijn, zonder dat ik verder nog ingrijpende dingen onderneem.
ook mijn miep mauwt hard en klagelijk, maar als je naar haar mimiek kijkt, dan zie je dat er niets aan de hand is.
ze is gewoon doof en ietwat van het padje af.
geef de poes gewoon wat ze lekker vindt, en geef zaken die lekker geuren zoals tonijn.
ook is het goed haar natvoer wat op te warmen, zodat de geuren goed vrijkomen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Ik ben het roerend met je eens. Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij katten en honden op hoge leeftijd, die mogelijk wat verschijnselen van (beginnende) dementie vertonen, wordt wel eens Cholodin gegeven. Het is geen geneesmiddel, maar een voedingssupplement. Google er maar even op.
Rieneke1
11 jaar geleden
dat heb ik al geprobeerd tacuma, maar ik merkte geen enkel verschil bij miep.
het kan echter geen kwaad het te proberen.