Hoe kan ik het beste wennen aan mijn eerste pup?

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe pup na jaren hopen en onderzoek doen, maar sinds ze thuis is aangekomen maakt ze me helemaal gestoord. Ik kan niet slapen, niet eten, en alle pogingen om haar te trainen mislukken keer op keer.

De riem vindt ze vreselijk en ze gaat ook bokken als ik haar in ons tuintje uitlaat. Dan gaat ze vreselijk piepen en blaffen en ik kan haar gewoon niet tot rust krijgen.
Ik hou van haar en wil haar echt niet kwijt maar tot nu toe kan ik alleen maar janken en voel ik me vreselijk omdat ik haar niet kan begrijpen en geven wat ze nodig heeft.

Dit is mijn eerste pup, het is een engelse setter. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bamibal
5 jaar geleden
Twee dagen is wel erg kort om al conclusies te trekken. Ik zou op puppycursus gaan!
Ritsuka
5 jaar geleden
Ga op puppycursus
Z512099
5 jaar geleden
Je moet er zo gauw mogelijk mee naar een puppy-klas, een Engelse setter vraagt een consequente opvoeding.
Zoek hulp want je hebt geen ervaring, als je niets doet ga je véél problemen krijgen, zou zonde zijn met zo’n mooie hond.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Jammer dat je blijkbaar hele andere verwachtingen hebt, van het verzorgen van een pup. Een puppy in huis is net zoals een baby, alleen is de tijd wat korter....Zo slapen ze met enkele dagen redelijk door en een baby niet...Zo kunnen ze al lopen maar nog niet zo lang en nog niet zoals jij dat zou willen, een baby niet. Een puppy piept als hij zijn moeder nodig heeft en blaft als hij echt heel ongerust is en een baby huilt....Meld je vandaag nog aan bij een positieve hondenschool en een pup moet 18-20 uur slapen. Ik vermoed dat de pup totaal overprikkelt is en jij ook....Ga een dagritme instellen van eten, plassen, spelen, slapen en kijk eens wat er al wel goed gaat. Bedenk dat jouw pup het nog veel moeilijker h eeft, die wordt plots uit zijn vertrouwde omgeving gehaald weg van moeder en broers en zussen en dan verwacht iedereen ook nog dat de pup zich gedraagd zoals de nieuwe baas voor ogen had.....arm ding. Veel succes want het blijft leuk een pup!
Z512099
5 jaar geleden
En maak veel foto’s en filmpjes, want haar puppy-tijd komt nooit meer terug.

Antwoorden (2)

Is dit je eerste pup of ook je eerste hond? Woon je alleen met het hondje?
Twee dagen is nog maar net, als jij al moeite hebt wat denk je dan van zo'n jong beestje?
Je verdiepen in het dier hond en daarnaast de ras eigenschappen plus alle ins en out kennen van een pup is heel wat.

Je geeft een beetje weinig info. Hoe oud is de pup? hoe oud ben jij? ga je naar school of werk je? hoeveel uur van huis per dag?

Een jong hondje slaapt en eet en speelt. Jij zorgt er voor dat ze alles krijgt wat nodig is dus ook uitlaten. Een riem is iets wat je rustig moet aanleren.
Alles is in het begin nieuw, je zou bij de eigenaar van de moederhond vragen kunnen stellen of informeer eens bij een puppy-groep online en dan met name van de Engelse Setter.

"Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe pup na jaren hopen en onderzoek doen, maar sinds ze thuis is aangekomen maakt ze me helemaal gestoord."
Wat bedoel je hiermee: ...na jaren hopen en onderzoek doen... ?

Een jonge pup voed je op. Opvoeden en socialiseren (hiermee is al bij de moeder begonnen) doe je elke dag, maar het is wellicht tijd om met de puppycursus te beginnen. Ik lees verschillende leeftijden, vanaf 7-8 weken maar ook vanaf 12 weken. Nog even zoeken hoe dit precies zit met de Engelse Setter.
Er zijn wel puppycursussen, afhankelijk van waar je woont.

Karakter van de Engelse Setter
De Engelse Setter is een tikje eigenwijs en moet opgevoed worden met een ijzerenhand in een fluwelen handschoen maar naast deze twee minpuntjes is een Engelse Setter een prachtige hond hij is levendig , speels , sociaal , leerzaam en vooral de beste vriend die je kan hebben . Hij is goed met kinderen en andere dieren, heeft zeer veel beweging nodig en houdt ervan om lange wandelingen te maken. Hij is een echte allemansvriend en is dus niet geschikt als waakhond.
https://www.hondenpage.com/hondenrassen/engelse-setter.php

Tip: zoek iemand met ervaring met Engelse Setters.
Het is een groot verschil of je het leest of dat iemand eigen ervaring doorgeeft.

Tip: voor jonge hondjes is het gebruik van een veilige bench waarin je een wasbare deken legt een prima oplossing. Laat het deurtje open staan zodat pup er overdag steeds uit kan.
Veel plezier met pupje, @Dooggy
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+ veel goede tips.
Als je nog nooit een hond hebt gehad is het een totale overschakeling. Je hele leven krijgt een nieuw ritme. Maar ook het jonge hondje moet zich leren voegen in een voor hem totaal nieuwe wereld. Op de eerste plaats moet je weten, dat jij degene bent die de rust moet inbrengen. Als jij nerveus bent, is het eind zoek, want een hond vangt dat feilloos op en gaat zich aan jouw houding aanpassen: hij wordt dus ook zenuwachtig en uit dat op hondenmanier door piepen/blaffen. Setters zijn gevoelige honden, die zich erg aan de baas hechten. Het zijn jachthonden die samen met de baas jagen en een verlengstuk van de baas worden als je tenminste de juiste leidende houding aanneemt.
Volgens mij heb je wel verlangt naar een hond en gekeken welke je er leuk vond uitzien, mooi, sierlijk enzovoort. Maar je bent vergeten om te lezen wat het karakter van een setter vereist.
Met een echte hond ben je 3-4 uur per dag druk. Uitlaten kost je werkelijk 2 uur. Eerst in kleine porties, later (na een maand of 6-7) in drie gedeelten waarbij een wandeling van minimaal 1,5 uur per dag noodzakelijk is.
Je "moet" naar een goede hondenschool. Daar kan je terecht met vragen over de opvoeding. Eigenlijk is een hondenschool een school voor hondeneigenaren, mogen fouten te maken bij de opvoeding. Want fouten sluipen er snel in (uit onwetendheid) en het duurt tijden voor het fout aangeleerde gedrag weer is teruggedraaid.
Zo ver ben je nog lang niet. Van opvoeden is nu in zoverre sprake, dat de hond kleine dingen moet leren, maar minder dan waar jij op uit bent. Aan de riem lopen betekent eerst dat hij moet wennen aan het halsbandje. Als je de riem moet koppelen aan het bandje leidt je het hondje af door met een takje met blaadjes of een speeltje zijn aandacht af te leiden voor zijn neusje. Op hetzelfde moment weet hij niet eens meer dat er een riempje bestaat. Loop eerst gewoon met hem mee, laat hem de omgeving verkennen. Neuzen zijn belangrijker dan ogen, daar doet hij meer indrukken mee op. Als hij een tijdje heeft gesnuffeld trek je zijn aandacht met een klikker, fluitje of een geluidje met je mond. Als hij kijkt, ga je op je hurken en prijst hem met vriendelijke stem.
Sorry, de tekst is door elkaar gegaan. Ik moest hier in huis bijspringen en raakte de draad kwijt.
Als je nog vragen hebt, kom maar.
Ivana
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+ allemaal waar.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Top antwoord. hond spiegelt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Prima antwoord
Altijd weer fijn om te lezen wat ik vergeten ben en meer... :P