Wat kan ik doen om mijn hondje rustiger te krijgen?

Mijn hondje, (een Yorkshire Terrier van inmiddels 17 jaar oud) is de laatste paar weken ontzettend hyperactief, zeer onrustig, erg paniekerig en soms zelfs agressief.

Zo is hij echter nooit geweest.

Ook doet hij tegenwoordig veel vaker zijn behoefte in huis en dan vooral 's nachts. Ondanks dat ik drie keer per dag met 'm ga wandelen en hij dan ook gewoon z'n behoefte doet.

Verder eet en drinkt hij nog goed en is, ondanks zij hoge leeftijd, nog erg 'fit' te noemen echter spelen met z'n 'beestjes' of knuffeltjes doet 'ie al lang niet meer.

Ik heb het idee dat hij geen levensvreugde meer heeft, hoewel hij nog steeds rent en tegenop me springt als ik weer thuiskom. Hij is -zo goed als- doof en ook zijn oogjes zien er erg 'grijzig' uit waardoor ik denk dat hij ook niet meer goed kan zien.

Aanstaande maandag heb ik een afspraak bij de dierenarts om hem te laten inslapen, maar als ik 'm nog zo fit en vief zie rondhuppelen, betwijfel ik of dat nú wel de beste optie voor 'm is.

Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om over zijn lot te beslissen, terwijl hij, ondanks zijn extreem hoge leeftijd. nog zo levendig ronddartelt.

Goed, hij maakt zelfs mij, met z'n 'getrippel' de hele dag, erg nerveus maar vind ik dát geen reden om hem in te laten slapen.

Bekijk de bijgevoegde recente foto, van zoiets wil je toch geen afscheid nemen?

Iemand een idee om 'm enigszins ietsje rustiger te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vind 17 jaar erg oud voor een rashondje! heb slechts 2,5 jaar ervaring met een hondje, maar zeker 35 jaar met katten. en je verhaal doet me denken aan twee van de katten die min of meer aan ouderdom zijn gestorven. ze hadden een lichte beroerte gehad waardoor 'gewone' dingen moeilijk werden voor ze, en eentje b.v. poepte in de wasbak. de dierenarts vertelde me dat t niet beter zou worden en ze zich langzamerhand ongelukkiger zouden voelen omdat veel daagse dingen niet meer lukten. heb ze beide laten inslapen.
denk dat t getrippel komt doordat je hondje zich niet meer goed kan oriënteren en daarom zo dicht mogelijk bij je wil blijven als houvast.
sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ruim tien jaar geleden, hoorde ik een krijsende gil van 'm vanuit de keuken. Ging kijken wat er aan de hand was en zag dat hij door zijn pootjes zakte en niet meer rechtop kon blijven staan. Natuurlijk meteen naar de dierenarts, en deze concludeerde enige vorm van epilepsie bij 'm. Echter na een spuitje hiertegen en enkele weken van medicijnen, heeft hij er nooit geen last meer van gehad. Ook nu merk ik dat hij weer regelmatig door z'n pootjes zakt. Waarschijnlijk speelt dit nu dan ook weer 'n rol bij 'm. Ik zal maandag eerst nog 's overleggen met de dierenarts vooraleer ik overhaaste beslissingen ga nemen. Ondertussen probeer ik 'm wat te kalmeren met de kalmerende pilletjes van 'Sanal Relax' die ik vanmiddag bij de plaatselijke dierenwinkel heb gekocht. Hopelijk helpt dat een beetje. Ook besef ik dat 'ie ál 17 jaar is en ooit het moment móet komen, zal 't zéker niet voor me meevallen als ik moet besluiten om 'm toch te moeten laten inslapen.

Het beste antwoord

Je hondje is doof en zo goed als blind,maar het zou goed kunnen dat er ook een vorm van dementie bij is komen kijken.

Laat hem eerst grondig onderzoeken voordat je besluit om hem in te laten slapen en vraag gewoon aan je da wat hij/zij zou doen als het zijn eigen hond zou zijn.

Ik wens je veel sterkte a.s. maandag en laat je het ons weten hoe het is afgelopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Die gedachte is ook al bij me opgekomen dat 'ie eventueel dementerende is. Jouw advies zal ik zeker meenemen in mijn besluit, uiteraard in overleg met de dierenarts. Ook zal ik moeten inzien dat 'ie al erg oud is en doordat ik geen levensvreugde meer bij 'm kan ontdekken, hij ook het recht heeft om niet onnodig te lijden en 'm rustig in te laten slapen. Ik zal maandag hier iets laten weten hoe 't bij de dierenarts is gegaan. I.i.g. nogmaals bedankt voor de antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan peter2704,ik weet hoe moeilijk het is om hierover een beslissing te nemen. Ik ben persoonlijk altijd op het advies van mijn dierenarts afgegaan met uiteraard de vraag wat zij zou doen als het haar hond geweest was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn mening is: ga op je eigen gevoel af. Als ik had gedaan wat een dierenarts ons adviseerde te doen, nl. onze Harry in laten slapen in januari dan had hij niet nog 6 maanden gehad van heerlijk spelen, eten en wandelen. Toen het echt tijd was WIST ik dat het tijd was, en toen de da hem wilde laten inslapen wist ik dat het nog geen tijd was. Luister naar je eigen hart, je eigen gevoel, jij kent jouw hond het beste, ook al is de dierenarts een dokter.
Zolang er nog een waardevol bestaan is en hij plezier heeft in de dingen die hij nog steeds kan, hoef je er niet over te denken hem in te laten slapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is weinig levensvreugde volgens de vs en als dan ook de da zou zeggen dat inslapen het beste is voor de hond,dan zou ik zeker het advies opvolgen,maar ik weet natuurlijk niet hoe de da van vs hier tegenover staat. Mijn eigen da is gewoon heel eerlijk tegen mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Maria, ik had het gelezen, dat Peter dacht dat er niet veel levensvreugde meer was, maar ook dat hij (de hond, niet Peter) nog steeds blij was wanneer hij (Peter, niet de hond) thuis kwam, en dat hij nog lekker van z'n eten genoot iedere dag, en die 2 dingen kwamen heel positief over.
Ik wilde alleen maar benadrukken dat - wanneer het je eigen hond is - het moeilijk kan zijn om de positieve dingen te blijven zien, en je te realiseren dat alhoewel er misschien niet veel positieve dingen meer zijn, ze er toch zijn, ondanks alle niet positieve dingen. (als ik dit zelf teruglees dan kan ik alleen maar hopen dat ik het duidelijk genoeg uitleg...) Het is alweer meer dan 5 jaar geleden dat wij een zelfde soort situatie hadden zoals ik al beschreef, maar ik kan me als de dag van gisteren herinneren hoe ongelooflijk kwaad ik was, op de da, maar nog meer op mezelf omdat ik in eerste instantie van plan was om de raad van de da maar op te volgen. Wat me deed beseffen dat dat niet hoefde was dat ik hem toch na dat advies mee naar huis nam, om hem nog een nacht bij ons te hebben. Toen we de volgende dag dus naar 'de afspraak' gingen, sprong Harry op, blij omdat we weer (wat hij dacht) een wandeling gingen maken. Het was niet mijn bedoeling om tegen jouw advies in te gaan, maar om te voorkomen dat het onomkeerbare te vroeg gebeurt. En sorry voor mijn lange verhaal. Als het over honden gaat, dan is het moeilijk voor mij om het kort te houden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp je heel goed Milli,zo'n beslissing is ook heel moeilijk en ik bedoelde meer dat als er niets meer aan te doen is en het hondje lijdt,je dan beter de knoop kunt door hakken in belang van de hond want hoeveel mensen laten het beestje niet inslapen omdat ze alleen maar aan zichzelf denken? Gelukkig heb ik een dierenarts waar ik al ruim 30 jaar klant ben en gewoon eerlijk tegen mij is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo he, 30 jaar...! Dat is niet niks, en dat betekent inderdaad dat je jouw da helemaal 100% vertrouwt. Zo'n da moest iedereen hebben. Ik had dat toendertijd helaas niet, ik kan er nog ongelooflijk woest over worden, ook al is het langer dan 5 jaar geleden. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe het vandaag is gegaan bij de da.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan het mij voorstellen dat je woest wordt.
De laatste keer toen ik een dier in moest laten slapen was ook een moeilijke keuze,mijn hond zakte ineens in elkaar en kon bijna niet meer lopen,na onderzoek bleek hij vol met kanker te zitten en ja de da kon mij nog doorverwijzen naar Utrecht,maar dan had hij misschien ook nog paar een paar maanden geleefd en dit wil je je hond niet aandoen als hij al vol met kanker zit,dus daarom adviseerde zij mij om hem te laten inslapen. Ik ben ook benieuwd hoe het met het hondje van vs is verlopen.
Ik ben bang dat het niet goed is gegaan want anders hadden wij misschien al iets vernomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo lieve mensen, Zoals beloofd, enigszins verlaat, de conclusies van de dierenarts gistermiddag. De dierenarts heeft een lichte vorm van dementie bij Bassie (ons hondje) vastgesteld. Hiervoor heeft hij medicijnen gekregen om de progressiviteit van de dementie te kunnen beperken. Dit in combinatie met zijn -bijna doof- en blindheid-, maakt hem onrustig omdat hij waarschijnlijk weinig tot niets meer meekrijgt, van wat er in zijn omgeving allemaal gebeurd. Hij wordt dan onrustig en raakt in paniek. Merkt ‘ie dat mijn partner of ik in de buurt zijn en we hem geruststellend aaien dan bedaard hij ook en wordt ‘ie meteen rustiger. Ook nu ligt íe rustig, stevig tegen me aan, op de bank te slapen. Maar oh wee als hij merkt dat ik opsta dan komt ‘ie me ook gelijk achterna om me te gaan zoeken. Na onderzoek bleek dat de toestand van zijn hartje, longetjes en niertjes nog in een optimale conditie verkeren. De dierenarts vond dan ook geen lichamelijke reden om hem nu al te laten inslapen. Echter zullen we ‘m in de toekomst dan wel nog meer extra aandacht moeten geven om hem ‘t gevoel te geven dat we bij ‘m in zijn buurt zijn. Hem nog alleen thuislaten raadde de dierenarts dan ook af. De dierenarts vond het ook een goed idee om met de kalmerende pilletjes gewoon door te blijven gaan, waarvan we hebben gemerkt dat ‘m die toch ook een stuk rustiger maken. Over het algemeen geen goed nieuws natuurlijk maar gelukkig mag ‘ie nog eventjes bij ons blijven en zullen we er alles voor doen om ‘m nog een goede ‘oude dag’ te bezorgen. Dit temeer omdat mijn partner en ik zelf nooit gezegend zullen zijn om zelf kinderen te kunnen krijgen. Je gaat zo’n beestje toch beschouwen al is ‘t een kindje van je. Bedankt voor alle antwoorden en reacties. We hebben hier beiden veel steun aan gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O Peter, wat ben ik blij om dat te horen!!! Ja, jullie kunnen hem dan nog een korte tijd bij je hebben, en uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat dat heel goed is, de tijd die je nog met hem hebt is bijna nog belangrijker dan het verleden. Je krijgt zo de tijd om je echt op het eind voor te bereiden.
En ik ben er bijna van overtuigd dat jullie het zullen weten wanneer het tijd is. Je hebt hem te lang bij je gehad om het niet te zien.. Superdikke knuffel voor je 'kind' !!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat fijn voor jullie.
Ik had al een vermoeden dat hij dement aan het worden is.
Gelukkig hebben jullie ook een goede da die hieraan gedacht heeft. Ik wens jullie nog veel plezier met jullie hondje zolang de tijd hem nog gegund is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Peter,
fijn om te horen dat Bassie nog bij jullie is en gelukkig geen pijn heeft. Het zal desalnietemin een zware tijd voor jullie alledrie worden waardoor ik jullie toch veel sterkte wil wensen! Voor je vraag een dikke +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria uiteraard voor jou ook een dikke plus voor jouw antwoord en advies!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je vlindertje.

Andere antwoorden (2)

Je kunt de Bach rescue druppels of spray proberen, maar ik zou even afwachten tot maandag en de dierenarts om advies vragen voordat je hem laat inslapen. Misschien is zijn gedrag wel te verklaren en heeft de dierenarts hier een oplossing voor. Laat de dierenarts je helpen met de beslissing om hem wel of niet in te laten slapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb vanmiddag de 'Sanal Relax' tabletjes inmiddels al aangeschaft. Hopelijk helpen deze een beetje. Aanstaande maandag zal ik eerst nog 's overleggen met de dierenarts. Wellicht is zijn gedrag inderdaad wel te verklaren en is het nog te behandelen. Maar ja, ik moet ook inzien dat 'ie al erg oud is en of dat ik hem maar ook mezelf nog moet 'belasten' met eventuele kostbare behandelingen. I.i.g bedankt voor je advies en zal ik hier weer een berichtje plaatsen, hoe het aanstaande maandag bij de dierenarts is gegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn dat je dat wil doen, sterkte maandag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag, zondag is me al opgevallen dat 'ie toch al ietsjes rustiger is dan de afgelopen weken, na vier pilletjes 'Sanal Relax'. Het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat deze al wat helpen. Laat morgenmiddag wel iets weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@crea, heel goed advies + @peter, ik hoop dat jouw hondje vandaag nog rustiger is geworden door de pilletjes en hoop dat jij daarom samen met je da kunt besluiten jouw schat niet in te hoeven laten slapen ( als hij geen pijn heeft uiteraard).
Ik wens jou en je lieve hondje vandaag heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt beide, ook ik wens peter veel sterkte, al vermoed ik dat er op dit moment veel verdriet te verwerken valt, een huisdier hoort bij je gezin, daar een deel van moeten missen is een verdrietige gebeurtenis, ik hoop dat dat niet het geval is, maar aangezien het nu avond is en peter niet heeft gereageerd, vermoed ik dat het hondje er niet meer is, al hoop ik dat ik het mis heb. Het klinkt allemaal heel simpel, maar ik heb dit ook 2 keer mee moeten maken en weet dat dit een moeilijke tijd is. Sterkte Peter, neem de tijd dit te verwerken, ook als je hond nog wel in leven is, dan veder gaan met de wetenschap dat je voor deze keus gestaan hebt, is niet makkelijk en het verdriet hierom houdt niet direct op, pas als je hondje weer gelukkig lijkt te zijn, verdwijnt deze twijfel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo lieve mensen, Zoals beloofd, enigszins verlaat, de conclusies van de dierenarts gistermiddag. De dierenarts heeft een lichte vorm van dementie bij Bassie (ons hondje) vastgesteld. Hiervoor heeft hij medicijnen gekregen om de progressiviteit van de dementie te kunnen beperken. Dit in combinatie met zijn -bijna doof- en blindheid-, maakt hem onrustig omdat hij waarschijnlijk weinig tot niets meer meekrijgt, van wat er in zijn omgeving allemaal gebeurd. Hij wordt dan onrustig en raakt in paniek. Merkt 'ie dat mijn partner of ik in de buurt zijn en we hem geruststellend aaien dan bedaard hij ook en wordt 'ie meteen rustiger. Ook nu ligt íe rustig, stevig tegen me aan, op de bank te slapen. Maar oh wee als hij merkt dat ik opsta dan komt 'ie me ook gelijk achterna om me te gaan zoeken. Na onderzoek bleek dat de toestand van zijn hartje, longetjes en niertjes nog in een optimale conditie verkeren. De dierenarts vond dan ook geen lichamelijke reden om hem nu al te laten inslapen. Echter zullen we 'm in de toekomst dan wel nog meer extra aandacht moeten geven om hem 't gevoel te geven dat we bij 'm in zijn buurt zijn. Hem nog alleen thuislaten raadde de dierenarts dan ook af. De dierenarts vond het ook een goed idee om met de kalmerende pilletjes gewoon door te blijven gaan, waarvan we hebben gemerkt dat 'm die toch ook een stuk rustiger maken. Over het algemeen geen goed nieuws natuurlijk maar gelukkig mag 'ie nog eventjes bij ons blijven en zullen we er alles voor doen om 'm nog een goede 'oude dag' te bezorgen. Dit temeer omdat mijn partner en ik zelf nooit gezegend zullen zijn om zelf kinderen te kunnen krijgen. Je gaat zo'n beestje toch beschouwen al is 't een kindje van je. Bedankt voor alle antwoorden en reacties. We hebben hier beiden veel steun aan gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig jullie hebben jullie hondje nog, ik was bang dat het anders afgelopen was, heel veel geluk met jullie hond, maar ook heel veel sterkte met zijn beperkingen, die jullie veel zorg toebrengen.
Meestal is zo'n gedragsverandering gevolg van lichamelijke klachten en omdat hij ook in huis plast bijv kan het bijv zijn dat hij nierprobleem heeft. Daar geeft pijn en dan worden veel honden ook agressief van (heb zelf maar eens pijn)