Kan ik me beroepen op de dierenwet die 1 januari 2023 in is gegaan, als ik mijn hond niet aanlijn?

een jaar geleden
2.3K
tinus1969
een jaar geleden
Welk artikel in die wet dan precies?
tinus1969
een jaar geleden
En wat voor soort (ras) hond?
Is_dat_zo
een jaar geleden
Dieren mogen geen ongemak meer hebben. En natuurlijk gedrag is de lijn ook niet.
ronron1212
een jaar geleden
Ongemak aanlijnen is verplicht en blijft dat ook.
tinus1969
een jaar geleden
Nogmaals, welk artikel en wat staat er PRECIES? Met dit soort algemene claims ga je geen rechter of boa overtuigen.
Inekez1
een jaar geleden
Zorg voor een goed tuigje, zodat de hond geen pijn in de nek/hals/strot krijgt door de halsband. Leer de hond netjes naast jou te lopen, of in elk geval niet te trekken aan de lijn. Als je dat goed aanpakt, vind de hond dat ook gewoon leuk omdat het vorm is van samen-met-baas-iets-doen. De beloning van dat netjes meewandelen is dan dat je naar een losloopgebied loopt waar de hond lekker vrij mag rennen, spelen, graven etc. Is er geen losloopgebied in de buurt, dan kun je op een lange lijn gebruiken om de hond bij de kortere uitlaatbeurten meer vrijheid te geven. Ga dan ook elke dag, of minstens een aantal keren per week, met de auto (of desnoods met het ov) naar een gebied waar de hond wel lekker lang los kan lopen. Controleer de APV van jouw gemeente. Vaak geldt het aanlijngebod alleen binnen de bebouwde kom en kun je de hond dus op rustige weggetjes buiten de bebouwde kom gewoon los laten.
Inekez1
een jaar geleden
Dit is allemaal niet nieuw. Met of zonder dierenwet moet je je hond regelmatig vrij laten lopen en spelen. Maar dat kan natuurlijk niet altijd overal. Het is ook voor de veiligheid van je eigen hond dat je die moet aanlijnen in de buurt van verkeer of ander gevaar.

Antwoorden (2)

Nee. Deze dierenwet geldt niet voor huisdieren.
Daarnaast heeft minister Piet Adema (Landbouw) het vreemde besluit genomen om de nieuwe wet te negeren.
Artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek: de eigenaar/begeleider moet ervoor zorgen dat zijn hond geen overlast, schade of gevaar oplevert voor de omgeving. Dit geldt ook op de uitrenterreinen waar honden los mogen lopen.
.
Lokale wet- en regelgeving
Artikel 2. Aanlijnplicht
1. Binnen de bebouwde kom moeten honden altijd aan de lijn, tenzij het een hulphond betreft
SimonV
een jaar geleden
Is_dat_zo
een jaar geleden
Dat is een interpretatie, maar het staat er niet. Kan toch niet zijn dat we alle wetgeving naar eigen idee kunnen inkleuren?
SimonV
een jaar geleden
Minister Schouten zegt letterlijk dat huisdieren niet onder nieuwe regels vallen.
ronron1212
een jaar geleden
@Is dat zo goed lezen
Dit geldt ook op de uitrenterreinen waar honden los mogen lopen. dus verder aangelijnd
tinus1969
een jaar geleden
@is_dat_zo, tot jij komt met een wetsartikel is wat ji zegt ook interpretatie. Verder vind ik het antwoord van @SimonV warrig omdat het blijkbaar knip en plakwerk is uit diverse links.
Nee, daar kun je je niet op beroepen. Artikel 1.3 derde lid geeft wat algemene richtlijnen (zoals ‘dieren zijn gevrijwaard van dorst, honger, pijn, angst, en beperking van hun natuurlijk gedrag’) en zegt daarna meteen: ‘ voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.’

Mocht je toch dit pad op gaan, merk dan op dat de beste manier om beperking van natuurlijk gedrag te stoppen, een totaalverbod op huisdieren inclusief honden is.
een jaar geleden