Hoe kan ik kattenvoer lekkerder maken?

De kat likt de laatste tijd eerst de saus van de brokjes, waardoor er droge brokjes achterblijven. Als ze die dan niet direct opeet, drogen die helemaal uit en blijven ze dus staan.
Kan ik het bijvoorbeeld mengen met een beetje 'mensen'-jus? Of is dat te zout?
Mengen met (warm) water werkt niet. Daar trekt ze d'r neus voor op. Zo ook mengen met een beetje slaolie.
De kat is al wat ouder en is gewoon van nature minder gaan eten. Ik verwen haar dus gewoon wat extra. Ze hoeft niet naar de dierenarts.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kleinere porties?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daar ben ik al mee begonnen...
Ivana
9 jaar geleden
Gewoon de brokjes met de saus prakken, dan kan ze het niet meer gescheiden opeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een oudere kat die minder gaat eten moet juist wél naar de dierenarts! Eten is een levensbehoefte, een dier gaat niet van nature minder eten! Ze kan wel een verminderde nierfunctie hebben, daar kunnen ze misselijk van worden waardoor ze minder gaan eten. Naar de dierenarts dus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie, DeeBee. Maar lees ook even mijn (eerdere) reactie op het antwoord van Rieneke1.

Het beste antwoord

Geen jus voor mensen geven, en ook geen slaolie, vet en zout is niet goed voor je kat.
Je zegt dat ze niet naar de dierenarts hoeft, maar dat zou alleen zo zijn als je vorige week nog bent geweest.
Wellicht heeft ze last van haar gebit, en likt ze liever dan dat ze kauwt. Katten weten pijn goed te verbergen, dus denk hier niet te licht over.
Ze eet minder zeg je, ook dat is onderzoek waard.
Van nature minder gaan eten bestaat natuurlijk niet: minder eten kan goed een lichamelijke oorzaak hebben.
Niet het antwoord wat je wilde horen, maar ik hoop toch dat je er wat mee doet.
Zeker oudere katten moeten regelmatig een senioren-check ondergaan.

Dan antwoord op je vraag hoe je het voer lekkerder kan maken voor je kat: door het te verwarmen. Voer op temperatuur wordt meer gewaardeerd door voer wat recht uit het blik of zelfs uit de koelkast komt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze gaat regelmatig naar de dierenarts. Ze is 19 en heeft de normale ouderdomskwaaltjes. Maar haar schildklierwaarden zijn goed; leverwaarden acceptabel.
Ik zal eens proberen te verwarmen. Kan dat gewoon in de magnetron of liever au-bain-marie? :) (luxe-kat hoor!)
Rieneke1
9 jaar geleden
Oeh dat is een oud katje, goed dat je haat regelmatig na laat kijken.
Hoe is de nierfunctie? Kan gewoon in de magnetron hoor, alleen uitkijken dat je het niet te warm laat worden. Het idee achter verwarmen is dat de geur beter vrijkomt, en zo de eetlust stimuleert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad gewoon dat eten verwarmen. Wij doen dat gewoon in de microgolf. Dat hoeft niet lang te zijn. 10 seconden per 100 gram aan 800 Watt bij het openen van een nieuw. 20 seconden per 100 gram aan 800 Watt wanneer het uit de koelkast komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke1, mijn oude jat met nier/hart problemen doet hetzelfde, opwarmen kan geen kwaad? En doe je dat met t restje dat hij niet eet of gelijk de hele bak voor je het geeft?
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee hoor, het kan geen kwaad, en stimuleert de eetlust.
Een kat die een vogel of muis vangt eet die ook niet koud.
Gewoon standaard kleine opgewarmde porties geven.
Zeker katjes met weinig eetlust kan het net de drempel over trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onze oude kater likte ook meer dan dat hij at, en dat bleken gebitsproblemen te zijn.
Er is ook saus van kattenvoer los te koop, maar dat is behoorlijk duur, en het lost het probleem niet op, dan eet de kat alleen nog maar saus en geen voer meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik ook heb gemerkt, dat mijn kat niet van eentonig eten houdt. Als ik denk het lekkerst-denkbare voer voor haar gevonden te hebben (tot voor kort Royal Canin) vindt ze dat na een tijdje blijkbaar niet lekker meer en stormt ze af op een goedkoop merk als "Joline'. Tot ze daar weer genoeg van heeft. Ze zit nu weer aan de Sheba Selection die zonder prakken of verwarmen naar binnen gaat. Maar ik houd de prak- en verwarmtips goed in gedachten! Bedankt dus.

Andere antwoorden (1)

In elk geval géén mensen-jus, want die wordt op smaak gebracht met zout. Wat je nog zou kunnen proberen, is er een prakje van maken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal niet zo'n gek idee! Ga 't proberen.