Waar blijven de oude en overtollige alpaca's?

Worden die geslacht?

een jaar geleden
1.5K
Amadea
een jaar geleden
Ze worden gemiddeld 20 jaar en leveren elk jaar wol op. Van overtolligheid zal dus geen sprake zijn.
TurfGraver
een jaar geleden
Na 20 jaar wel Amadea.
Als de mens er niets meer aan heeft zullen ze wel geruimd worden.
tinus1969
een jaar geleden
Alpaca vlees is blijkbaar een delicatesse.
TurfGraver
een jaar geleden
Hier gehouden alpaca's mogen niet voor vlees consumptie gebruikt worden.
jc54
een jaar geleden
@tinus1969; ik denk dat bij een alpaca van 20 jaar het lekkere er wel van af is.

Antwoorden (2)

Stichting Alpaca Rescue Nederland in Aagtekerke (Veere, Zeeland) vangt oude, afgestane alpaca's op. Er zijn er nu, in december 2022, meer dan 50.

Zie https://www.alpacarescuenederland.nl/.
een jaar geleden
Ze sterven van ouderdom of (bij ziekte) worden ze ge-euthanaseerd, en belanden (meestal) bij een destructie bedrijf. Zo mogelijk worden ze weer verwerkt in veevoer.
Het klinkt misschien wat cru, maar het is niet anders, net als andere dieren die niet (meer) geschikt zijn voor menselijke consumptie.
een jaar geleden