Ruzie met onze 2 katten wat te doen? Zie beschrijving?

We hebben 2 katten vroeger ging het altijd goed het zijn 2 gecastreerde mannetjes. Er is iets gebeurt maar we weten niet wat en sinds dat hebben ze ruzie en is de ene weggelopen en komt heel af en toe nog terug. Nu is hij sinds 3 maanden terug.. Wat kunnen we doen om hem te behouden. Het lijkt of iemand anders hem eten geeft want hij is niet mager..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je katten bij elkaar zet herkennen ze elkaars geuren en gaat het vaak goed maar als andere mensen de katten aanraken krijgen die een andere geur, de geur die die mensen afgeven. Daardoor herkent die kat die thuis is de weggelopen kat niet meer. Die is zo vaak geaaid en zo dat die dus andere geuren bij zich draagt. En omdat katten elkaar aan hun geuren herkennen heeft de kat die steeds thuis zit dat de weggelopen kat een vreemde is.

Toegevoegd na 42 seconden:
Die is zo vaak geaaid en zo dat die dus andere geuren bij zich draagt.

Hier bedoel ik dus de weggelopen kat mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het beste kun je de weggelopen kat binnen houden, zeker een paar weken tot een paar maanden. Dan gaat de andere kat die geur herkennen en dan komt het meestal wel goed. Als het naarmate uit de hand loopt moet er wellicht eentje uit om meer problemen te voorkomen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, de geur van de dierenarts zat nu op de vrouwtjeskat.

Andere antwoorden (1)

allereerst lijkt het me wel handig als je katten gechipt zijn.
verder zou ik voor een veilig thuis-gevoel feliway in gaan zetten.
waarschijnlijk is een rustige herintroductie nodig.
katten apart houden van elkaar, en geuren uitwisselen dmv beurtelijngs aaien en het uitwisselen van lapjes en mandjes.
neem hier ruim de tijd voor.
na verloop van tijd kan de deur tussen je katten op een kiertje/haakje, en kan je ze aan weerszijden eten en lekkere hapjes geven.
gaat dit goed, dan kan je ze rustigaan weer bij elkaar laten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat moet je juist niet doen want dan krijgen ze juist ontwenningsverschijnselen. Omdat ze dan alleen in een ruimte zitten gaan ze die als territorium zien. Omdat ze dan niet weten dat de andere kat er ook is denken ze dat ze de enige zijn in huis. Totdat ze weer bij elkaar komen, dan komt er weer een gevecht omdat ze dan van elkaar gaan denken dat er een 'vreemde' is in hun territorium. Dan kun je 100 keer de geur laten ruiken. Ze moeten niet te lang van elkaar gescheiden worden. Bijvoorbeeld alleen midden in de nacht. Anders kun je weer helemaal opnieuw beginnen.