Kan je een hond leren dat er iemand op rijd?

Natuurlijk wil ik dit niet proberen, maar ik vraag het me wel af omdat honden vroeger ook gebruikt werden om bijv karren te trekken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Je moet echter heel goed opletten wat je doet.
Een rustige Bouvier, Bernardshond of Berner Sennehond, die erg vertrouwd is met zijn mensenomgeving zal accepteren, dat je b.v. een klein kind (denk dan aan niet ouder dan 2 jaar) op zijn/haar rug zet. Gezien de leeftijd van het kind zal je het altijd vasthouden en ook daarom zal de hond het spelletje accepteren.
Zelfstandig op een hond "rijden" zal er nooit van komen, omdat de berijd(st)er dan al heel snel te zwaar wordt.
De genoemde honden zijn sterk en hebben zelf een behoorlijk gewicht. Veel andere rassen zullen het heel snel te veel vinden