Wat moet je doen bij kennelhoest?

Mijn hond heeft waarschijnlijk kennelhoest. Kun je dit vergelijken met een griepje? Dus dat je er niet echt iets aan hoeft te doen, en dat het gewoon vanzelf overgaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (6)

ONMIDDELLIJK naar de dierenarts!
Hardstikke besmettelijk en dodelijk!
Desnoods bel je nu het noodnummer van de dierenarts!
Nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Besmettelijk wel. Rest onzin. De meeste van deze infecties verlopen mild en zullen vrijwel niet opvallen. Net als verkoudheid bij mensen.
Hoe is kennelhoest te voorkomen?

In het standaard entingschema voor honden, worden de belangrijkste virale componenten van een kennelhoest meegenomen.
Dit biedt helaas geen 100% bescherming.
Dit komt doordat een virus kan muteren waardoor het zich net weer even anders voordoet dan eerst.
En verder wordt niet tegen alle eventueel kennelhoest veroorzakende virussen geënt (dit zijn er namelijk tientallen).
Wel blijkt dat geënte honden vaker een mildere infectie doormaken wanneer ze zijn besmet.
Bovendien wordt tegen de bacteriële componenten niet standaard geënt.
Het is raadzaam, en vaak verplicht een pension dit, om de hond voor zijn verblijf daar extra te laten enten tegen kennelhoest.
Op dit moment zijn er twee typen specifieke entingen tegen kennelhoest.
De ene is een neusenting, de andere een 'normale' onderhuidse enting.
Bij de neusenting wordt er entvloeistof de neus ingedruppeld, hierdoor
onstaat in bet keel-neus gebied weerstand tegen een mogelijke infectie.

Wat te doen als uw hond kennelhoest heeft?

Zoals al eerder vermeld, verloopt een kennelhoest vaak zonder complicaties.
Het is echter van belang tijdig een eventuele secundaire bacteriële infectie te onderkennen.
Hiervoor is het verstandig een dierenarts te raadplegen zodat er o.a. goed naar de longen geluisterd kan worden.
Het is belangrijk om aan uw hond bij een beginnende kennelhoest een
hoestdrank te geven waardoor de irritatie in het gebied zo laag mogelijk blijft.
Ook is het verstandig de omgeving van de hond stofvrij te houden en veel
aanvoer van verse lucht te geven.
Indien uw dierenarts het noodzakelijk acht zullen ook antibiotica worden voorgeschreven om de eventueel secundair optredende bacteriële infecties te onderdrukken.
Tevens is het verstandig om de hondeneigenaren in uw omgeving op de hoogte te stellen.
Hieronder valt ook de eventuele hondentrainingsgroep en dan ook voorlopig even niet te gaan trainen (behalve voor de andere honden is dit ook een extra belasting voor uw eigen hond).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelhoest is te vergelijken met Niesziekte bij de kat en kinkhoest bij een mens. Het word veroorzaakt door de bordetella bacterie. Op internet is hier wel veel over te vinden. Mijn kat is drager van niesziekte en word ziek van enten. Opzich geen probleem maar een goede zorg als hij ziek word is nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je hond een hoest siroop geven.
Mocht het lang aanhouden kan je altijd nog even langs de dierenarts, maar ik zou niet gelijk in paniek naar de dierenarts rennen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan een kennelhoestinfectie binnen enkele dagen vanzelf overgaan. Indien het hoesten niet binnen een paar dagen stopt of wanneer uw hond ziek is, dan is het verstandig om de hond te laten onderzoeken en behandelen door een dierenarts. Blijft uw hond te lang lopen met een kennelhoestinfectie dan kunnen complicaties ontstaan zoals chronische kennelhoest of longontsteking.

We hebben vroeger een hondje met langdurige kennelhoest gehad. Hij moest daar echt medicijnen voor krijgen om er volledig van te kunnen genezen.
De dierenarts kan middelen voorschrijven om de hoest te onderdrukken om zo de luchtpijp rust te geven.
In een enkel geval zal de dierenarts antibiotica geven wanneer er mogelijk een bacteriële infectie in het spel is. Dit is echter niet standaard nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelhoest kan je zeker niet vergelijken met een griepje. Hoewel de uiting van kennelhoest kan variëren van heel mild tot zeer ernstig, moet je kennelhoest niet onderschatten. Bij verwaarlozing en/of het niet behandelen van de klachten kunnen deze chronisch worden. In hele ernstige gevallen kan het dodelijk zijn. Bovendien is kennelhoest ZEER besmettelijk. Houdt je hond dus uit de buurt van andere honden!
Vindt er geen verbetering van de klachten binnen enkele dagen plaats, dan is een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk.
Na herstel is het dringend aan te raden je hond jaarlijks tegen kennelhoest te laten vaccineren. Dit geeft geen 100% bescherming, maar zorgt ervoor dat hij er in ieder geval niet zwaar ziek van wordt. Eenmaal kennelhoest gehad zal hij er namelijk erg gevoelig voor blijven.