Waarom moet een mens zonodig dieren in een hok stoppen?

Men zegt:Ik hou heel veel van vogels.En vervolgens worden ze in een klein kooitje gestopt . Is dat dan liefde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja dat is de mens eigen, als ze mooie dingen zien, willen ze het voor zich zelf hebben, om er naar te kijken, van te genieten, van te leren en waarderen.
Het gaat dus eigenlijk twee kanten op, de kant van het willen hebben en de kant van het genieten er van.
Ik heb ook van alles in kooitjes zitten, als mijn kippen los zouden lopen, zouden ze de hele tuin slopen, maar ik wil wel verse eitjes.
In mijn ( grote) voliere zitten tientallen parkieten, ze fluiten vanaf de vroege ochtend tot de late avond en zijn wat geluid betreft een belangrijk onderdeel van mijn leefomgeving. alleen daarom ben ik er al gek op.
En onze twee hobby-varkens zouden het liefst in het park rond lopen, maar ook dat zijn slopers en er staan giftige planten die ze misschien niet kennen.
Het is denk ik eigenlijk het zelfde met mooie planten die we in het buitenland zien, die willen we ook graag in onze eigen tuin zetten, alleen om maar te hebben, dan hoeven we geen verre reis te maken om ze weer te zien.
Veel vogels worden tegenwoordig gekweekt en weten niet eens meer hoe de echte natuur is en zouden misschien niet eens meer overleven in die natuur.
Ik ben gek op een dierentuin, maar als ik er een tijdje loop, denk ik vaak, dit kan toch eigenlijk niet meer, dit kunne we toch niet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Vroeger veel parkietachtigen gekweekt, maar sinds ik ze majesteitelijk in de natuur heb zien rondvliegen (Australië), wil ik ze niet meer gekooid zien, zelfs al zijn ze in gevangenschap geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Ivana, ik weet wat je bedoelt, heb er twee jaar gewoont, dit voorjaar was ik er na 50 jaar weer terug en de rosella's gezien in 3 soorten, wauw, geweldig!
Voor mij is het een stukje nostalgie ze hier in Nederland te hebben, ik geniet er elke dag van, maar ja, ze zitten in een grote voliere en ze weten niet beter.

Andere antwoorden (4)

Veel mensen zijn bang dat hun geliefde dier iets overkomt en dus sluiten ze het op. Ook zijn er veel mensen die wat (of wie) ze liefhebben willen bezitten.
Ik maak me ook wel eens zorgen als een kat lang wegblijft maar ik ga er van uit dat het dier een plezierig leven moet hebben, opsluiten hoort daar niet bij voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+heel goed.Mijn hondjes(2stuks)mogen ook vrij rondlopen.Wel een omheinde tuin voor hun veiligheid.
Mensen hebben trouwens onderling ook wel eens die neiging!

"'Ik zou je het liefste in een doosje willen doen"......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is inderdaad geen liefde... het is het dier gebruiken voor je eigen plezier...en helaas is de mens van nature nou eenmaal een enorme 'gebruiker' van alles wat ie maar kan pakken, kijk maar om je heen wat voor stempel we op de wereld hebben gezet...
Maar het klinkt natuurlijk niet zo leuk om zoiets over je eigen soort te zeggen... liefde, ondernemingszin zorgzaamheid e.d. klinken veel beter... maar eufemismen blijven het even goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eerder dat het volgende een goede reden is om dieren op te sluiten.
Een tekort aan ruimte. Een dieren liefhebber zou zijn dieren echt niet in een hok stoppen als hij genoeg land had voor dat dier.