Hoe krijg ik mijn jonge katjes zover dat ze ook plassen in de kattenbak? En niet alleen poepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Deponeer het verkeerd neergelegde plasje in de bak. Als ze ruiken dat het daar hoort, volgen ze het "voorbeeld" vanzelf.
Het zou natuurlijker geweest zijn als ze het al goed deden vanuit het nest. Moederpoes zet ze rond een week of 4 zelf op de bak. Zijn ze daar eenmaal geweest, dan blijven ze dat doen (als alles normaal verloopt).

Bij het fokken van siamezen heb ik altijd opgelet wanneer en wie van de kittens zijn behoefte op de bak had gedaan. Was dat eenmaal het geval, dan werd dat aangetekend. Zo'n kitten hoefde je dan niet meer in de gaten te houden, die was vanaf dat moment zindelijk.

Uitzonderingen zijn die kittens die door andere katten bij de bak worden weggehouden, die zoeken hoekjes op. Houdt dat dus even in de gaten.

Toegevoegd na 13 uur:
Leg op de plaats waar ze het tot nu doe deden een stuk aluminiumfolie (eerst goed reinigen natuurlijk).
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hoe oud zijn de katjes, en hoeveel bakjes heb je staan?
jonge katjes zijn vaak nog speels, en vergeten om op tijd naar de bak te gaan.
zorg daarom dat je her en der bakjes (teiltjes) hebt staan, zodat er altijd een bak in de buurt is.
ook als de katten opgroeien is de regel: het aantal katten die je hebt, plus een, bepaalt het aantal bakken.

verder kan je ze regelmatig even op de bak zetten, na het eten, na een slaapje.
Rieneke1
13 jaar geleden
Is de moederpoes nog wel aanwezig? Zij is natuurlijk de beste opvoeder en leermeester.

De stelregel voor kattenbenodigdheden is per kat 1+1. Zo voorkom je al een boel gedragsproblemen. Daarnaast houden katten er niet van om zowel te poepen als te plassen op dezelfde bak. Bij kittens is het belangrijk dat ze in elke ruimte een bak hebben en deze een lage rand hebben, zodat ze er makkelijk in kunnen stappen. Ook het grit is belangrijk. Zandachtig grit vinden ze het prettigst.

Zijn ze al een keer bij de dierenarts geweest? Hij of zij kan je ook meer informatie geven.