Hebben katten een slaap-waak-ritme?

Ik heb de indruk dat onze katten op willekeurige momenten slapen, en op willekeurige momenten wakker zijn. Net hoe het ze uitkomt, zo lijkt het. Het enige ritme lijkt te zijn dat ze wakker zijn op de momenten dat wij ze eten geven (bij ons ontbijt en bij ons diner).

Stel dat wij geen ritme zouden aanbrengen door de katten op vaste tijden te voeren, en dat wij hen niet zouden wekken door onze activiteiten - zouden ze dan iets als een slaap-waak-ritme hebben? Of zouden ze dan echt iedere dag/nacht op andere momenten wakker zijn, en op andere momenten slapen, dan de vorige dag?

Cryofiel
2 jaar geleden
2.4K
Rieneke1
2 jaar geleden
Het is niet goed je katten maar 2 x daags eten te geven. Katten eten van nature zo'n 15 tot 20 x daags kleinere hapjes.

Antwoorden (1)

Als je niets zou doen, zouden ze het meest actief zijn tijdens de uren waarin de zon opkomt en de uren waarin de zon ondergaat. Dit komt voort uit de natuur - zelfs leeuwen schuilen tijdens de heetste en lichtste uren en jagen in de eerste en laatste uren dat het licht is.
Katten zullen 15 tot 30 minuten achter elkaar slapen, waarna ze weer enige tijd wakker zijn. Een mens heeft minimaal 8 uur slaap nodig, om aan de juiste hoeveelheid REM-cycles te komen. Katten krijgen hun REM-cycles in periodes van 5 minuten, zodat zij lichtvoetig kunnen blijven (en dus altijd klaar zijn om te vluchten wanneer nodig).
Ondanks het feit dat katten meerdere malen per dag 15 tot 30 minuten slapen, kunnen zij nog steeds 18 uur slaap per dag halen. De reden dat katten zoveel slaap nodig hebben vind je ook in de oorsprong van de kat. Katten komen ook uit het wild en hebben veel energie nodig voor het jagen. Ze slapen veel om veel energie te vergaren en om dit vervolgens in korte tijd te kunnen gebruiken.
.
De kat is dus een schemeractief (crepusculair) dier: een dier dat in de schemering actief is, maar niet 's nachts. Crepusculair gedrag is ook een van de redenen waarom katten ons vaak elke ochtend om dezelfde tijd wakker maken.
SimonV