Hoe goed kunnen honden tegen kou en sneeuw?

Bijvoorbeeld zoals nu het geval is: de hele week vriest het en er ligt een (voor Nederlandse begrippen) flinke pak sneeuw. Ik zie sommige mensen hun kleinere hondjes aankleden met een jasje tegen de kou. Is dit noodzakelijk? Hoe goed kunnen honden tegen kou en sneeuw?

3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat ligt heel erg aan het soort hond. Een Sint Bernardhond houdt ervan, maar een dwergpinchertje niet. Het ligt onder meer aan de beharing, de poten. Een St. Bernard heeft brede voeten die goed beschermd zijn. Voor honden met weinig haar is een jasje wel aan te bevelen, maar de pootjes zijn zorgelijker.
tinus1969
3 jaar geleden
Ras zegt daarbij blijkbaar niet alles. Honden die officieel van hetzelfde ras zijn, kunnen heel verschillend reageren.

Antwoorden (2)

KLEINE HONDEN
Over het algemeen kunnen kleine honden niet heel goed tegen kou. Dit heeft te maken met hun – vaak korte – vacht en lage vetgehalte. De meeste kleine honden vertonen vanaf 8 °C verschijnselen van kou.

MIDDELGROTE HONDEN
Middelgrote honden kunnen beter tegen kou dan kleine honden, maar overschat ze niet. De eerste verschijnselen treden op rond de 5 °C. Blijf uw hond daarom goed in de gaten houden bij temperaturen die richting het vriespunt gaan.

GROTE HONDEN
Grote honden kunnen over het algemeen goed tegen de kou. Ze hebben een dikkere vetlaag en hun lichaam stoot minder warmte af dan die van kleine honden. De eerste verschijnselen van kou treden daarom ook meestal pas op rond de 3°C. Toch kunnen ook grote honden het te koud krijgen bij zeer lage temperaturen, dus blijf altijd opletten.

Als uw hond het koud heeft of uw hond is aan het afkoelen, dan kunt u dat herkennen aan een aantal verschijnselen:

Uw hond gaat rillen;
Het ademen gaat moeizaam;
De hartslag wordt zwakker.
Het kan ook zijn dat uw hond in zichzelf keert, geen contact zoekt en niet wil spelen. Wanneer u een of meerdere van deze verschijnselen constateert, is het verstandig om uw hond goed in de gaten te houden en het comfortabeler voor hem of haar te maken. Koelt de hond namelijk teveel af, dan kan onderkoeling optreden.
fremar
3 jaar geleden
op onderstaande foto staat omschreven bij welke temperaturen het koud word voor welke maat hond.
Plaatje bij antwoord