Welke honden zijn geschikt om te waken en wat maakt ze dan geschikt?

Mijn hond zou een waakhond zijn volgens de rasstandaard, maar tot nu toe (ze is anderhalf) merk ik er erg weinig van. Komt dat nog of is niet elke hond geschikt om te waken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Honden zijn naar aard en aanleg onderverdeeld in 7 rasgroepen. De honden uit rasgroep 1 en 2 zijn waak- en verdedigingshonden.

Niet iedere hond is geschikt als waakhond. Als je van een zachtaardige jachthond verwacht dat hij het huis verdedigt, zadel je hem op met een taak waar hij niet voor gefokt is. Dit kan stress veroorzaken.

Pas op een leeftijd van anderhalf jaar gaat een hond het "mijn van het dijn" onderscheiden. Dan pas heeft hij de leeftijd bereikt waarop je hem kunt inzetten ter verdediging. Dat gaat echter niet zo maar. Dat moet gestuurd worden.

Een goede verdedigingshond heeft geleerd de leider middels blaffen of "aanslaan" te waarschuwen. Een goede waakhond zal pas bijten nadat hij daar opdracht toe gekregen heeft. Opleidingen zijn daarvoor b.v. IPO opleiding.

Er zijn onder voornoemde groepen natuurlijk ook honden die te zachtaardig zijn voor de opleiding en waken niet zo interessant vinden. Een goede waakhond is alert maar niet zenuwachtig. Honden uit groep 1 blaffen meer dan bijvoorbeeld jachthonden. Dat past bij hun taak. Jachthonden mogen de jacht niet verstoren en zijn doorgaans rustiger.

Maak je geen zorgen, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Veel plezier met je rustige hond, dat is het belangrijkste. Tenzij je natuurlijk een echte waakhond nodig hebt !
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In principe zijn alle hondenrassen als waakhond te gebruiken, al loop je de kans dat een hond met een wat zachtaardiger karakter de indringer eerder gaat likken dan bijten. Vanwege dit kiest men vaak voor een van de volgende:

Appenzeller Sennenhond
Belgische Herder, Laekense
Belgische Herder, Mechelse
Belgische Herder, Tervuerense en Groenendaeler
Berner Sennenhond
Bordeauxdog
Bouvier
Bullmastiff
Câo Da Serra Da Estrela
Dobermann
Duitse Dog
Duitse Herder
Entlebucher Sennenhond
Fila Brasileiro
Hovawart
Kuvasz
Mastin Espanol
Mastino Napoletano
Middenslagschnauzer
Pyreneese Berghond
Rottweiler
Tatra
Tibetaanse Mastiff
Tosa Inu
Witte Herder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden die bekend staan om hun waaksheid zijn bijvoorbeeld:
- Herders
- Rottweilers
- Bouvier

In het algemeen geldt dat een goede waakhond een hond is die van nature wat dominanter is (en dus een sterke baas vereist)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat jouw hond gewoon toevallig net wat anders in elkaar zit dan zijn ras-genoten. Ook heeft het ermee te maken of je jouw hond getraind hebt om als waakhond te dienen. Wanneer je hem gewoon als normale huishond hebt heeft hij meestal ook weinig reden om te waken.

Verder is in principe inderdaad elke hond geschikt om te waken, de een echter beter dan de ander. Onze golden retrievers gaan ook flink tekeer als er een onbekende binnenkomt. Bijten doen ze niet, hoewel dit wel aan te leren is.