Wat is de waarschijnlijke doodsoorzaak van mijn kat?

Mijn kat en ik waren de hele nacht samen aan het chillen, waar hij totaal geen abnormaal gedrag vertoonde.
In de ochtend toen ik sliep maakte mijn huisgenoot zich klaar voor werk en gaf de kat eten wat hij net zoals normaal zonder problemen op at.
Maar toch toen ik in de middag naar de kamer ging om eten te maken ging/wou ik de kat even aaien, maar toen merkte ik dat hij helemaal over zichzelf geurineerd had.
Waarop ik hem vastpakte en hem "wakker" probeerde te maken, maar toen ik hem in zijn oogjes keek zag ik dat hij niet meer aanwezig was en het viel met toen ook op dat zijn spieren strak stonden.
Ik ben hier enorm van geschrokken en probeer het afsluit te geven.
Maar het rare vind ik dat hij van ''oke' niets aan de hand"' naar morsdood kadaver ging binnen die 1,5 a 2 uur dat er niemand bij hem is geweest.

Zou hij hebben geleden?
Was hij mischien te redden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Bij katten is er meestal sprake van een langzaam (maanden tot jaren) verlopend ziektebeeld. Een kat laat vaak niet duidelijk merken als er iets mis is. Daardoor komt het voor dat we pas in een zeer laat stadium erachter komen dat een kat een hartprobleem heeft, soms zelfs pas na een acute hartstilstand.
fremar
3 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat je kat heeft geleden. Zelfs jonge katten met HCM (hartfalen), kunnen ineens dood neervallen. Voor de eigenaar een grote schok: voor de kat een mooie dood. Ik zie dit als de meest waarschijnlijke doodsoorzaak, zeker als je kat nog niet zo oud was.
Bij een oudere kat kan je daarnaast nog denken aan een zwaar herseninfarct/ hersenbloeding. Ook dat kan heel snel gaan. Maak jezelf geen verwijten, en heel veel sterkte!
Rieneke1