Hoe leer ik mijn kat dat er grenzen zijn?

Ik heb een poes van ongeveer 6 maanden, ik heb haar uit het assiel gehaald met naar schatting 3.5maand oud. Het is een schat, maar een meisje met temperament. Dat vind ik opzich geen probleem maar ze moet wel haar grenzen leren.

Nu geef ik haar vaker, als ze iets verkeerds doet een time out, dit helpt soms wel en soms niet. Ik heb het gevoel dat ze er een spel van maakt. Ze past namelijk (nog) onder de bank en ze weet dat ik er dan niet aan kan en haar geen time out kan geven. Maar ook als ik haar wel een time out geef, is ze soms daarna weer braaf en soms komt ze meteen uit de time out de boel weer terroriseren om het even zo te zeggen.

Nu weet ik niet zo goed hoe ik haar het beste de grenzen aan kan leren. Ik heb het idee dat ze wel weet/snapt wat ze wel en niet mag. Zodra ze hoort dat ik opsta en ookal kijkt ze niet stopt ze snel en vliegt ze naar de andere kant van de kamer of onder de bank of kast in. Ik heb het idee dat ze dan weet dat ze fout zat.
Help wie heeft er tips voor me?
Ze wordt in het nieuwe jaar gesteriliseerd!!
Bijgevoegd een foto van het monstertje.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat heel belangrijk is, is dat je consequent bent in je reactie. Elke keer als zij de grens over gaat op dezelfde manier corrigeren. Afleren is moeilijker dan aanleren.
Herhalen, herhalen. Echter: de aard van de poes verander je niet zomaar. Het is een jager. Speelt graag. Oergedrag kun je nauwelijks veranderen.

Antwoorden (2)

Het is een pubertje met veel energie, en ik begrijp dat ze alleen is (jammer genoeg)?
Sowieso kan het al veel schelen als je die energie wat kanaliseert door vaak even met haar te spelen, en door haar haar eten via voerpuzzels te laten vangen.
Dit in z'n algemeenheid.
Verder is het moeilijk advies geven want je maakt niet duidelijk wat het precies is wat je af wil leren.
Alweer in z'n algemeenheid: het is beter een kat een alternatief te bieden bij ongewenst gedrag, dan het zonder meer af te willen leren. De kat heeft een bepaalde drive iets te doen, en dat is makkelijker om te buigen, en prettiger voor de kat, want die drive verdwijnt niet snel.
Rieneke1
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Nou ja een voorbeeld. Hoe zorg je ervoor dat de kat niet op het aanrecht klimt? Die van mij weet dat het niet mag, dus doet hij het niet...als ik kijk. Net als op de salontafel of eettafel en niet in de wieg. Weet hij dondersgoed en toch... Stiekem moet ik erom lachen.
Rieneke1
3 jaar geleden
@HeerVoldemort. Achterhalen WAAROM de kat het doet, en daar alternatieven voor bieden. Valt er wat te halen? Zorg dan dat er niets te halen valt maar installeer een voerpuzzel in de buurt. Uitzicht? Creeër een uitzichtplekje waar hij je niet in de weg zit? Hoge plek? Zorg voor voldoende andere hoge plekjes waar hij wel mag komen. En realiseer je ook dat een kat, zeker een binnenkat, vaak niet zo gek veel ruimte heeft, en driedimensionaal wat meer ruimte wil gebruiken. Verbied daarom niet teveel, en geeft zo mogelijk toegang tot alle ruimtes in huis. Zo mogen ze hier overal komen, behalve op mijn toetsenbord, en daar lopen ze keurig wijdbeens overheen. Je moet ook niet teveel willen verbieden, het zijn je huisgenoten.
Een kitten in nekvel oppakken doet moeder ook dit is heel goed bij dingen afleren. En duidelijk NEE zeggen niet schreeuwen maar de toon. En time Out werkt alleen bij kinderen nou ja dat is de bedoeling dan succes
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Een dikke min voor je dieronvriendelijke advies de kat in het nekvel te pakken. Jij bent als eigenaar geen moederpoes, en een moederpoes doet dit uit noodzaak om heel jonge kittens te verplaatsen, niet om ze te corrigeren. Bij een oudere kat is dit gewoon pijnlijk. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je kat bang van je wordt? En een time-out kan wel degelijk zinvol zijn in sommige situaties.