Luistert een kat of hond naar het roepen van de aan hem gegeven naam?

Wij geven de dieren (heel menselijk ?) een naam en ....geen getal of code. Herkent zo'n dier dan de naam?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Honden luisteren naar hun naam. Waarschijnlijk interpreteren ze hun naam als het commando "kom hier" of het commando "let op" (bijvoorbeeld bij apporteren).

Honden zijn in staat meerdere commando's te leren, mits de klanken duidelijk verschillen. "Zit", "lig", "voet", "apporteer" - dat kunnen ze onderscheiden.

Bij katten weet ik dat niet. Misschien dat Poekie ook komt als je, op precies dezelfde manier, "Hagar" roept.

Baby's reageren op de toon. Ik was eens met vrienden in de stad aan het wandelen. Kleine Emma zat in de wandelwagen. Haar moeder was heel trots omdat Emma haar naam al herkende - ze zie, roep haar maar als ze ergens anders heenkijkt. Dus ik riep: "Eeeemma!" En inderdaad, Emma keek. Als ik gewoon begon te praten terwijl Emma ergens anders heenkeek, reageerde ze niet.

Goed, moeder was trots.

Tja, toen moest er geëxperimenteerd worden. Een paar minuten later keek Emma weer ergens heen. Dus ik riep, op dezelfde toon als eerder: "Peeeeter!" En zie: Emma keek!

Moeder wist niet of ze teleurgesteld moest zijn, of op haar teentjes getrapt, of er de humor van moest inzien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja tuurlijk luisteren ze daarna, anders hadden we ze net zo goed geen naam kunnen geven. Dat word ze gewoon aangeleerd

Toegevoegd op 23-04-2009 16:33:44
*daarna = daar naar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze luisteren naar de toonhoogte, en niet per direct naar de naam.

Toegevoegd op 23-04-2009 16:36:35
Edit: Toonhoogte/klank
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker, maar het is meer de klank en intonatie die ze herkennen. Ze zullen ook luisteren naar een woord wat lijkt op hun naam. (Fikkie - Dikkie - Mickey)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+10
Het is een geconditioneerde reflex, meer niet...

Toegevoegd op 23-04-2009 16:41:43
Honden of katten luisteren niet, dat is wat de bazen denken, maar dat is niet zo... Luisteren is een eigenschap van mensen, niet van honden of katten, daarmee zeg ik niet, dat als je een kat of hond roept dat hij dan niet komt, maar het is niet die menselijke eigenschap die je onder luisteren verstaat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Minnie;

Je kunt een hond of kat leren op een naam te reageren, maar of je dat nou ook echt luisteren kunt noemen betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze kat hoort echt haar naam. Als je in een gesprek plots haar naam duidelijk zegt, zal ze haar kopje optillen in haar slaap, en je aan kijken. Er zijn ook bepaalde klak-geluiden waar ze op reageert, maar dat is meer voor de hand liggend dan haar naam in een gesprek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze twee dwergsnauzers, Vloxie en Snauzie, luisteren uitstekend naar hun naam. Ik ken de verhalen dat ze alleen maar reargeren op de toonhoogte, maar ik heb mijn twijfels. Ze luisteren naar : kom hier, ga eens af, eten, drinken, deze kant, langzaam, pootje, kom binnen, Daar niet plassen, doorlopen, in je mand, je heb gehad, niet doen, laat eens kijken, Plasje doen, naar buiten, Wat is er?, ga eens kijken, het is goed, braven hond, poesjes, eendjes, Jongens hier, kom maar, neen mag niet, wat heb je gedaan?, wat is dat?, op huisje passen enz. Hoe ouder ze worden hoe meer ze leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een jonge hond consequent met dezelfde naam roept. En als deze jouw kant op komt ook met deze naam benadert. Naar verloop van tijd zal de hond dus reageren op de door jouw gegeven naam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ze luisteren naar een bepaalde klank, de klank die in hun gegeven naam zit. ze luisteren ernaar omdat ze na het reageren op die klank ze meestal eten krijgen of geaaid worden.