Zijn kastanjes giftig voor honden?

Ik liet zonet de hond van de buren uit. Om de hond even z'n gang te laten gaan, maakte ik voor korte periode de riem los. Ineens zat de hond te snuffelen rondom de kastanjes, maar omdat ik heel even niet oplette, weet ik niet of hij misschien een kastanje heeft opgegeten. Mocht dat wel het geval zijn, kan dat dan kwaad?

3 jaar geleden
1.8K
Z512099
3 jaar geleden
Als hij erop kauwde kunnen er stoffen vrij komen die epilepsie veroorzaken, indien in zijn geheel ingeslikt kan een kastanje de slokdarm blokkeren.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Vertel het in ieder geval aan de buren en laat hen opletten of de hond slomer wordt of ander vreemd gedrag vertoond. Dan moeten ze gelijk contact opnemen met de dierenarts.

Antwoorden (1)

Wilde kastanjes wel.
Wilde kastanjes bevatten saponinen. Saponinen zijn stoffen die de slijmvliezen gaan irriteren, maag- en darmklachten en/of koorts kunnen veroorzaken.Daarnaast kunnen er in ernstige gevallen neurologische problemen ontstaan zoals verwardheid, epilepsie en extreme opwinding.
Net als bij de eikels zijn de bladeren van de paardenkastanje ook giftig.

Wilde kastanjes dienen niet verward te worden met tamme kastanjes. Tamme kastanjes mogen in principe wel gegeten worden, echter is dit ook niet zonder risico. Als je hond een kastanje in zijn geheel inslikt, kan deze verstopping veroorzaken. Verstopping is te herkennen aan het niet meer kunnen poepen, verminderde tot geen eetlust, een opgezette buik en/of onrustig gedrag.
SimonV