Hoe leer ik de hond af om te piepen in de auto en bij mensen?

Altijd als wij met de auto weggaan en de hond gaat mee, moeten we altijd wel wat gepiep van haar aanhoren. Eerst zat ze achterin de auto, toen was het veel erger. Daarna hebben we haar voorin gezet. Toen ging het al wat minder maar ze blijft toch piepen. Ook als ik een rondje met haar maak door de buurt en er staat bijvoorbeeld een vrouw in de voortuin haar planten bij te houden o.i.d. Begint ze hard te piepen, en loop ik met een rood hoofd door wanneer ik haar weg probeer te trekken.

Het kan allemaal uit enthousiasme zijn maar het is toch behoorlijk irritant en onpraktisch. We hebben al met brokjes en een kluif geprobeerd haar af te lijden, maar de kluif vind ze oninteressant op dat moment en de brokjes vreet ze snel naar binnen, we kunnen natuurlijk niet de hele weg aan het voeren blijven.

Iemand tips of ervaring?
Het gaat om een blonde labrador.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huur de dog whisperer in :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons hielp negeren en er juist geen reaktie op geven, maar ieder dier is anders, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij stopt een hond in een auto waar het hele evenwichtsgevoel weg is, daarmee ook de grip. Dan geef je gas, dan rem je weer. Daarnaast is het warm, de rvrijheid wordt ernstig beperkt en de hond weet niet waar hij heen gaat. En dan durf jij zijn.angstige gepiep irritant te vinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd Niels..!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen angstig gepiep het is meer gezeur, en dat gepiep klinkt exact hetzelfde als wanneer ze voorbij iemand loopt. En zoals jij het zegt dat je haar vrijheid wegneemt zou alles dat dan moeten zijn, een kennel, een huis, een tuin zelfs een riem... Dus jij vind dan dat ik mijn hond los moet laten lopen met alle deuren wijd open?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@platje en niels op zich zou dit idd kunnen, maar waarom gaan jullie er (min of meer?) vanuit dat het ook echt spanning is die door angst (en het autorijden) veroorzaakt wordt? piepen is 1 van de vele signalen die een hond kan afgeven, en maar een klein onderdeeltje is 'van'.
lichaamshouding, staart, oren, ogen, mondhoeken, de focus van het dier etc zijn ook signalen die een compleet plaatje duidelijk maken. spanning is het zeker, maar spanning kan ook enthousiasme zijn, onzekerheid, verdediging, teveel energie en zelfs een combi van verschillende dingen onderling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg niels en platje, hoe verklaar je dan dat er heel veel honden zijn die rustig en relax in een auto zitten?

Antwoorden (5)

Het klinkt misschien hard, maar mijn vriendin geeft haar honden meestal een tik als ze iets moeten afleren. Geen harde slag, maar een kleine por in de zij. ELKE keer doen, want als je t 1x onbestraft laat is het allemaal voor niets.

Na een goeie rit kan je eventueel nog een koekje geven ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Telkens als ze dit gedrag vertoont even een kleine aanporring in de flank zodat ze dan wordt afgeleid.
Bij het piepen als je een tuin voorbij loopt,stevig doorstappen en dit blijven herhalen,loop gerust 10 keer op en neer totdat ze dit gedrag niet meer vertoont,je kunt dit bijstaan door ook een tikje[por] tegen de flank te geven.
Het is een kwestie van volhouden tot ze dit gedrag niet meer vertoont.

Kijk ook eens elke werkdag naar NGC om 19.00 uur the dog whisperer,hier zie je zijn methode die ik hierboven aangaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anne, het klinkt idd als een dolenthousiast dier, en zeer waarschijnlijk zal ie met plezier in de auto gaan zitten, en vindt je buurvrouw (en iedereen eigenlijk) gewoon super aardig.

maar.... nooit een hond belonen (met stem, aandacht, een aai, of wat te eten) op het moment dat ie gedrag vertoon wat je niet wil zien. (voor zijn neus halen om zijn aandacht af te wenden is prima, maar het pas geven als ie het gedrag vertoont wat jij wil zien)

ik weet niet hoeveel beweging je hond krijgt?
dit soort dingen hebben meerdere onderliggende 'oorzaken' welke elkaar kunnen versterken of verzwakken.

als jij gehaast en geergerd reageert, en de hond bv met zijn riem ergens wegsleurt bouw jij enkel spanning op bij de hond.

je kan dan wel de tips hier gebruiken, maar deze zullen niet helpen omdat de signalen die jij afgeeft tegenstrijdig zijn: je hond kan hier niets mee.
de tips op zich werken perfect, maar je moet ze o.a. op de juiste wijze toepassen, op het juiste moment.

mocht je in de buurt wonen van apeldoorn wil ik je met alle plezier helpen dus doe gerust een PB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een labrador is een jachthond. Jachthonden blaffen over het algemeen niet of zeer weinig. Zij zijn erop gefokt om de jacht niet te verstoren.

Toch gebeurt het heel vaak dat een jachthond gaat piepen om zijn spanning tot uiting te brengen, als vervanging dus voor het blaffen. Dergelijke honden worden van jachtles verwijderd. Ten eerste omdat het niet om aan te horen is, maar meer nog omdat dergelijke honden onrustig zijn en zich richten op de omgeving in plaats van op de baas.

Je moet je dus rekenschap geven van zijn onrustig zijn en daar aan werken. Rust geef je een hond als jij zijn aandacht opeist en net zolang wacht met het vervolgen van dat waar je mee bezig bent, tot de hond stil is.
Als hij dus piept als hij aan de buurvrouw voorbij gaat, laat je hem zitten en eist zijn aandacht op tot hij stil is. Pas als zijn totale houding rust uitstraalt en hij niet meer piept, kan je je weg vervolgen. Weer piepen, stilstaan, aandacht opeisen enz.

Dit pas je op alles toe, zelfs bij het autorijden.
Ivana
11 jaar geleden
Ik heb zelf een 4jarige labrador die ongeveer hetzelfde gedrag vertoont. Het zijn honden die heel enthousiast zijn naar ander mensen en honden. Het liefst gaan ze bij iedereen een knuffel halen. Helaas kan dit niet en wil dit niet iedereen.
Wanneer ze aan de riem zijn en dus tegen worden gehouden in hun enthousiasme uiten ze dit door bv te trekken aan de riem, te blaffen of te piepen.
Mijn hond wilde altijd na de mensen toe en trok aan de riem of als ze los liep, rende ze er heen. Ik heb mijn labrador afgeleerd door zelf op te letten als er een jogger of wandelende mensen aankwamen en voor de hond het zag al afleiden door te zeggen, goed zo, mooi volg en een koekje geven en het prijzen blijven herhalen totdat je langs de mensen bent en dan een koekje geven.
Ik neem trouwens meestal brokjes voer mee, die ik van de hoeveelheid voer afneem die ze te eten krijgt. Door dit te blijven herhalen, loopt mijn hond los naast me totdat de jogger langs is tegenwoordig. Bij mensen die een hond hebben of wandelende mensen waarvan ik weet dat ze het goed vinden wanneer mijn hond na ze toe komen geef ik het commando ga maar. Het kost wat geduld en oefening, maar je kunt het aanleren.
Dan in de auto, merk ik dat mijn hond gaat piepen, wanneer ze weet waar we zijn, bv bijna bij mijn schoonouders, bijna bij het bos.
Je moet ontdekken waarom ze piept. Mijn hond gaat graag mee met de auto. Je hebt ook honden die misselijk worden, naast het piepen zullen ze meestal ook hijgen en kwijlen. Ga je alleen na de dierenarts met de hond zullen ze autorijden ook niet als prettig ervaren. Ik probeer nog steeds mijn hond het af te leren. Negeren helpt niet, iets zeggen ook niet.
Nu doet mijn hond dit alleen de laatste minuten van een rit. We zijn vaker op vakantie geweest en dan kan ze uren (met tussenstop) rustig achter in de auto vertoeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Dit heb je goed aangepakt. +