Ik merk dat onze hond op de Hei met wandelen vaak op de meest vreemde plaatsen water vind om zijn dorst te lesen ,kan een hond water ruiken?

ik dacht dat water geur en smaakloos was of vergis ik me BVBD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Voor ons mensen is water geur -en smaakloos. Echter een hond ruikt een miljoen x beter dan de mens, dus ruiken ze het gewoon:

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/hoe-kan-een-hond-zo-goed-ruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat een lang antwoord worden:

De reukzin van honden is veel beter ontwikkeld dan bij de mens. In de eerste plaats komt dit door het grotere aantal reukcellen. Globaal geldt dat hoe langer de snuit is, des te beter het reukvermogen. Tussen de verschillende hondenrassen bestaan dan ook aanzienlijke verschillen op dit punt. De mens heeft ongeveer 10 cm² reukepitheel, de hond daarentegen gemiddeld 100 cm², maar dat varieert tussen 30 cm² bij een Franse buldog en 169 cm² bij een Duitse herder[15]. Beroemd is de bloedhond om zijn vermogen om sporen te volgen.

De kwaliteit van de reukzin wordt echter ook door andere factoren bepaald, want metingen hebben aangetoond dat het reukvermogen van een hond rond één miljoen keer beter is dan dat van de mens. Daarbij speelt dat honden met korte inspiraties rond 300 keer per minuut kunnen ademen, zodat er steeds nieuwe aanvoer van verse lucht is met een grotere turbulentie, waardoor geurstoffen gemakkelijker met het reukepitheel in contact kunnen komen.

In de hersenen worden de binnenkomende signalen verwerkt. Het is aangetoond, dat honden 'stereo' kunnen ruiken. De hond neemt dus waar of een geur van rechts of van links komt. Op deze manier kan hij de richting van een geurspoor beoordelen. Belangrijk bij de richtingsgevoeligheid is de natte neus met daarin koudereceptoren die de afkoeling van het gedeelte waar de lucht langs stroomt
signaleren, waar een luchtstroom en dus een geur vandaan komt. De reukhersenen zijn in vergelijking met de mens ook veel groter. Bij de hond nemen ze tien procent van de hersenen in beslag tegen één procent bij de mens.

Verder is water niet geheel reuk- en smaakloos. Wel het water wat uit de kraan komt. Maar dat water is behandeld. Water in de natuur heeft wel degelijk een geur en een smaak. Denk alleen maar aan de verschillende soorten en merken water wat je koopt in de supermarkt.

Als je hond weer eens water heeft gevonden doe net als de hond. Ga er lekker bij liggen en snuffel eens aan het water. Ik durf te wedden dat je dan het water ruikt.

Succes..

Trek wel een oud kloffie aan ;-()

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps... bron vermelding vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
water is niet geurloos.
door de vele verschillende bacterien die in het water zitten wordt deze geur ook versterkt.

de bijvoorbeeld is ook niet geurloos.
deze ruikt zoutig.

een beek of rivier ruikt fris.

wat het meeste ruikt is stilstaand water, zoals een meer of moeras, omdat hier de circulatie van het water minder goed is dan in een rivier, waar het water continu ververst wordt.

het gaat dus voornamelijk om de toestand van het water.

Toegevoegd na 3 dagen:
de zee bijvoorbeeld bedoel ik!