Mag er een verbod voor huisdieren in een huurcontract staan in Vlaanderen?

Beste, in mijn nieuw huurcontract verbied huisdieren mits schriftelijke toestemming in een huurhuis. Op de site van Vlaanderen staat “Een algemeen verbod op het houden van eender welk huisdier in een huurwoning zal niet afgedwongen kunnen worden. Verhuurders mogen ook geen bepaling opnemen in huurcontracten dat huisdieren al dan niet zijn toegestaan. Kleine dieren die geen schade veroorzaken aan de huurwoning of geen overlast geven, zijn steeds toegelaten. Voor grotere dieren zal gekeken moeten worden naar de concrete situatie.”

Het gaat om het houden van een kat(ten)

Het immokantoor beweert dat deze bepaling wel in het huurcontract mag worden opgenomen. En ik heb schriftelijk per mail moet vragen en zij de vraag stellen aan mijn eigenaar. Wat als de eigenaar weigerd? Wie is nu juist ? Wat moet ik doen? Wat zijn MIJN rechten als huurder ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Hoewel een algemeen verbod op huisdieren in het huurcontract de toets aan artikel 8 EVRM dus niet doorstaat en ongeldig is, kunnen partijen onderling wel meer specifieke contractuele afspraken maken die wel geldig zijn. Partijen kunnen zo bijvoorbeeld overeenkomen:

dat enkel kleine huisdieren die geen schade of overlast veroorzaken zijn toegelaten;
De Vrederechter te Aalst oordeelde in die zin op 12 mei 2015. [Vred. Aalst 12 mei 2015, RW 2016-16, afl. 31, 1235]

Een ander belangrijk aspect is het intern reglement bij de statuten in geval de huurder een appartement huurt in een appartementsgebouw. Deze statuten gelden overeenkomstig art. 577-10 van het Burgerlijk Wetboek immers ook voor de huurders. In dat geval spelen naast het recht op privéleven van de huurder ook de belangen van de andere bewoners van het appartementsgebouw. Het legitiem doel is dan niet alleen de bescherming van de eigendom van de verhuurder, maar ook het rustig genot van de andere medebewoners. In dat geval kan een absoluut verbod op het houden van huisdieren wél gerechtvaardigd zijn.
fremar