Waarom eist mijn hond al mijn aandacht op en is hij zo aanhankelijk?

Wij hebben een hondje van 1,5 jaar. Hij wil constant mijn aandacht, soms tot aan het vervelende toe. Als ik op de bank zit, ligt hij naast mij, als ik aan het koken ben, ligt hij bij mij, als ik aan het eten ben, zit hij naast mijn stoel. Soms maakt hij jankende geluidjes als ik heb geen aandacht geef. Als ik aan het telefoneren ben, eist hij mijn aandacht op door te blaffen en als ik achter de computer zit, wil hij op schoot en gaat op mijn laptop liggen, zodat ik niet verder kan! In het begin was het zelfs zo dat onze hond jaloers werd als ik mijn vriend knuffelde.

Het opvallendste vind ik nog dat hij mij snachts soms wakker maakt, wanneer hij wakker wordt. Ons hond slaapt bij ons op bed en hij valt altijd aan mijn kant in slaap. Als hij wakker wordt, maakt hij mij wakker. Hij komt dan op mijn buik liggen en snuffelt in mijn gezicht. Soms druk hij zijn natte neusje tegen mijn wang, zodat omwallen wordt. Als ik wakker ben, gaat hij gewoon door. Op mijn buik willen liggen en zijn gezicht in mijn hals of op mijn schouder leggen, geaaid willen wordt of vervolgens weer in slaap vallen.

Wat is dit voor gedrag en hoe leer ik dit af?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Geen aandacht geven negeren en het beest speeltjes geven.
Z512099
5 jaar geleden
Je geeft veel uitleg, maar nergens zeg je dat je speelt met je hond.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij mij was hte zo dat we hem ook helemaal blij maakte als wij thuis kwamen en dat het dus automatich een feest voor hem was als wij er waren. En daardoor wou hij ook aandacht en wilde hij ook de hele tijd spelen. Wat tot gevolg ook was dat als wij even weg waren dat hij midden in de kamer ging zitten janken

Antwoorden (2)

De vraag is niet of het erg is, maar waarom je hond dit doet. Er is altijd een reden voor het gedrag van je hond. Er zit een motivatie achter. Die motivatie hoeft niet altijd negatief te zijn. Het kan ook gewoon echt zo zijn dat je hond even geknuffeld wil worden. Is dat erg? Nee natuurlijk niet! Dat is één van de redenen dat je een hond hebt, toch?

Het is vooral belangrijk om te leren doseren, regels en grenzen te stellen en je af te vragen waarom je hond constant om aandacht vraagt. Een hond die constant om aandacht vraagt heeft daar een reden voor. Daarnaast kan het voor een hond ook heel erg onrustig en helemaal niet zo ontspannen zijn als hij constant om aandacht vraagt en zich wat onrustig gedraagt. Probeer te ontdekken waarom je hond dit gedrag vertoont. Vind je het lastig om te ontdekken wat de kern van het probleem is?
Wat kun je doen?
Krijgt jouw hond voldoende beweging? Voldoende beweging is heel belangrijk. Een hond kan enorm gefrustreerd raken en en vervelend gaan doen wanneer hij niet voorzien wordt in zijn behoeftes.
Te weinig regels: Er zijn honden die behoefte hebben aan sturing. Wanneer je regels stelt creëer je verwachtingen. Jij geeft aan wat de bedoeling is. Die regels stel je dus niet omdat je hond niks mag, maar omdat er situaties zijn waarbij je verwachtingen hebt. Wanneer hij aandacht vraagt, stuur je hem rustig naar zijn plek en dit blijf je volhouden tot dat hij door heeft wat de bedoeling is.
Overprikkeling: wanneer je wel voorziet in voldoende beweging maar geen regels en grenzen geeft creëer je overprikkeling. Simpelweg omdat je hond dan de hele dag gefocust is. Wanneer je regels en verwachtingen creëert geef je dus je hond rust in zijn hoofd. Honden slapen gemiddeld 12-14 per dag. Deze vorm van ontspanning is nodig om te herstellen en prikkels te verwerken.
Onderzoek of je hond geen pijn heeft: een hond die (altijd) pijn heeft, heeft daar heel veel last van. Hij wordt daar niet alleen vervelend van, maar hij kan ook om aandacht vragen. Deze manier van aandacht vragen is een communicatie middel om iets duidelijk te maken.
Maak gebruik van de bench: benches zijn heerlijk! Niet alleen voor de hond, ook voor de baas. Een bench is ideaal om je hond voldoende rust te geven. Daarnaast stel je meteen regels omdat je aangeeft dat je wilt dat hij even in de bench gaat liggen en mag uitrusten.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
* Wij hebben dit hondje sinds dat hij 7,5 week oud was.
* Hij komt gewoon uit Brabant, van een klein boerderijtje.
* Uiteraard heeft hij een mand en een bench
* Wij zijn vaker met hem bij de dierenarts geweest. Onderzoeken gehad. Kerngezond!
* Wij wandelen drie keer per dag met hem. *Daarnaast gaan wij vaak met hem naar de hondenspeeltuin, waar hij met andere honden kan spelen.
* Hij krijgt veel aandacht en is overdag nauwelijks alleen thuis. Als wij ergens naartoe gaan, dan gaat hij vaak mee!
* Hij zit al op een hondenschool. Hij heeft de Puppycursus gevolgd en nu volgt hij de vervolgcursus.
* Dit is mijn derde hond, dus ik ben geen leek! Dit is het eerste hondje van mij die dit gedrag vertoond.
* Wij zijn zeker consequent met hem, alleen moet ik toegeven dat er weinig is dat hij niet mag... Eigenlijk doen wij alles zoals het hoort en is onze hond gewoon een beetje een aandachtshondje!
Te weinig gegevens:
Leeftijd hond: 1,5 - hoe lang hebben jullie dit hondje?
Overdag alleen? hoe lang is hondje alleen in huis?
Uitlaten? hoe vaak en hoe lang wordt hondje uitgelaten?
Spelen? hoe vaak en hoe lang speel je met hondje?
Eigen mand? heeft hondje eigen mand/plaats?

Mijn eerste indruk is dat hondje alles mag, zonder regels en dat grenzen oprekbaar zijn.
Wellicht is het jullie eerste hond en zonder ervaring, kennis van zaken is het moeilijk. Je weet niet waar je aan begint en zonder je te verdiepen in het dier :hond: kom je niet verder.
Vergelijkbaar met een kind, er moeten regels en grenzen zijn, maar deze moeten ook bekend zijn voor het kind. Zo ook de hond moet weten waar hij aan toe is.

-Vergeet niet : een hond kan je niet vertellen over zijn verleden, dus mogelijk heeft hij een nare jeugd gehad (verwaarlozing of mishandeling - kan) en mogelijk is dat de oorzaak.
-Echter ben je ooit bij een dierenarts geweest? is hij nagekeken, bloedonderzoek, om te zien of er iets mis is. Dieren kunnen pijn heel goed verbergen.
-Veel aandacht en spelen is prima.
-Heeft hondje een eigen mand. Een plek waar hij rustig en ongestoord kan liggen, slapen? Ook de plek waar hij naar toe gestuurd kan worden indien nodig.
-Of het verstandig is een dier hond of kat op of in je bed te laten slapen, daar zijn de meningen over verdeeld. Wel kan zeker gezegd worden dat het niet goed is als je eigen nachtrust er onder lijdt.

Je kunt ook zelf een hond opvoeden en trainen, maar het is niet een ieder gegeven om dit ook goed te doen en vol te houden. Consequent zijn is nodig. Dus niet vandaag mag je op de bank springen en morgen is het verboden, dat kan niet.

Advies:
* Ga naar de dierenarts, checken hoe het met de gezondheid is. Ook bloedonderzoek vragen.
* Bibliotheek: boek over 'hond' om gedrag beter te begrijpen.
* Zoek in de buurt een hondenschool voor een basistraining om te beginnen.
* Mogelijk is een speelmaatje de oplossing. Hondje in de buurt en dan samen naar het park rennen.
* Denk niet dat een hond x keer per dag uit moet en x keer per dag moet eten en klaar. Nee, er is meer nodig: aandacht. Veel aandacht en liefde en goede verzorging en vergeet de opvoeding niet. hondencursus.
Succes!
.
Wellicht is hondje rescue-hondje. Uit buitenland, vaak gered van pijnlijke dood, mishandeld of heeft nooit eerder onderdak gehad, verjaagd en bekogeld met stenen. Is hondje eindeloos dankbaar? Zou zomaar kunnen.
Toegevoegd op 16 september 2018 11:49: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Dikke PLUS :)